Závěrečná zpráva
o průběhu akcí v roce 2007
„Cyklistická aktivita zrakově postižených“
V roce 2007 jsme se
rozhodli za výrazné podpory NFČR rozjet tandemovou cyklistiku pro zrakově
postižené, která je zde po mnoho let v útlumu. Je několik faktorů, které
činí tento sport obtížným. Kromě samotného handicapu , je to nedostatek
dvoukol. Jejich cena několikanásobně převyšuje běžné kolo a v současné
době, jsou v celé republice 3-4 závodní speciály. Proto třeba i silniční
závody, kterých jsme se zúčastnili jsme jeli na turistických a horských kolech.
Další nákladnou věcí je
servis tandemů, kde je velké namáhání součástek a ani ty nejkvalitnější
nevydrží dlouho. Kilometr tak může v nákladech za servis stát kolem 5,-kč
orientačně je to 2x více než provoz automobilu (včetně amortizace). Cyklistickou
sezonu jsme začali třídenním rozježděním ve středním Povltaví a na Podblanicku.
Poprvé s námi jel nevidomý sportovec z Brna, Aleš Moravec, ze kterého
se během roku stal výborný jezdec. Za základní tábor jsme použili rekreační
středisko v Libři, kde jsme měli pronajaté 2 chatky. Navštívili jsme zámek
Štiřín a zámek Jemniště, zámecký park ve Vlašimi, Slapskou přehradu, Týnec nad
Sázavou a Jablonou nad Vltavou.
Zúčastnily se 4 posádky.
Druhou akcí byli závody
v Olomouci v seriálu závodů „Tandem pro život“. Po mnoha letech
ježdění jsme se odhodlali vstoupit do kolbiště závodů. Na velmi náročné trati
jsme bojovali asi s tisícovkou závodníků. Zde Petr Müller starší a Ivo
Budil obsadili třetí místo v kategorii tandemů, kterých jezdí kolem 20ti. Karel Novotný se synem Michalem a Petr Müller
mladší s Alešem Moravcem obsadili šesté a sedmé místo s časovým
rozdílem. Tomáš Franěk a jeho otec Ladislav nedojeli pro defekt.
S Olomouce jsme jeli rovnou do Hluboké nad Vltavou, kde každoročně
soustředění nevidomých surfařů. Zde jsme byli na Výletě v Temelíně,
v Rakousku, v Chlumu u Třeboně, Trhových Svinech a Nových Hradech.
Potom následovalo goalballové soustředění a mistrovství světa v goalballu
v Brazilii. Po návratu z Brazilie jsme se zúčastnili závodů „Tandem
pro život“ v Chuchli. Posádky Karel Novotný, Aleš Moravec a Petr Müller, Ivo
Budil. Posádka Petr Müller mladší, Marek Moflar 2krát píchla a nedojela.
Začátkem září jsme
se zúčastnili náborového závodu pro zrakově postižené v Orlíku nad
Vltavou. V sobotu se jel závod na 50km a v neděli časovka. Startovalo
9 mužských a 2 dívčí posádky.
Pro rozšiřující se
základnu se podařilo založit sekci cyklistiky při Českém Svazu zrakově
postižených sportovců. Jsem v této sekci za TJ Zora.
Posledními závody byli
„Tandem pro život“ „Odry“ Kde všechny posádky byli v polovině startovního
pole.
Závěrečnou cyklistickou akcí byl výlet do
Českého Ráje. Vyjeli jsme z Prahy v pátek a dojeli po vlastní ose do
Jičína, kde jsme byli ubytováni v penzionu u Křemílka. O víkendu jsme
navštívili pamětihodnosti Českého Ráje, jako například hrad Kost, Trosky…V
neděli odpoledne jsme se po vlastní ose vrátili do Prahy. Zúčastnili se: Petr
Müller (starší i mladší), Ivo Budil, Tomáš Franěk, Zbyněk Chat, Karel a Michal
Novotný, Aleš Moravec. Všechny akce považujeme za zdařilé a určitě v nich
budeme pokračovat i v následujících letech.
Velký cyklistický
víkend
Prvním cyklistickým víkendem
jsme začali měsíc květen 2008.
1. května jsme se
zúčastnili Cihlářova memoriálu, který se jel na okruhu v Praze na Smíchově.
Zrakově postižení cyklisté zde měli vlastní závod tandemů na 15 kol. Zvítězili
Václav Trnka a řidič Jiří Kraus, na 2. místě nestárnoucí Ivo Budil a Petr
Muller starší, 3. tandem řídil syn Petr Muller ml. s Alešem Moravcem a 4.
skončili Vladimír Dvořák a Zbyněk Chat.
Nejdůležitější na této
akci byla propagace tandemové cyklistiky, která byla mnoho let v útlumu a nyní
se stává středem zájmu zrakově postižených sportovců. Velkou roli zde sehrála
Světluška – Nadační Fond Českého Rozhlasu a nadace Leontinka. V tričkách
Světlušky jsme také startovali. Od Leontinky máme výstražné vesty, na kterých
je napsáno NEVIDOMÝ, poprvé jsme je měli na závodě „kolo pro život“ v Orlíku
nad Vltavou, kam jsme se vydali po závodech z Prahy po vlastní ose. (nadace
Leontinka nám zařídila možnost startovat). Označení se velmi osvědčilo,
kolegové závodníci jsou mnohem ohleduplnější a mnozí naše posádky povzbuzují.
Cestou na Orlík jsme
první noc spali v chatičce u vesnice Slapy a v pátek jsme kolem Slapské a
Orlické přehrady přijeli do Orlíka nad Vltavou. Cestu jsme navštívili vesnické
muzeum, Kamýk nad Vltavou a hráz Orlické přehrady. Protože nás zastihla bouřka
a déšť, přijeli jsme až pozdě večer. Naštěstí v hospodě u Cvrků byli velmi
ochotní a místo v studené chatce jsme spali v krásném bytě.
V sobotu dopoledne jsme
přijeli asi 10 km na start závodu. Ve 12 hodin bylo odstartováno. Prvních pár
kilometrů bylo po asfaltce, ale pak následoval rozmoklý terén, který trať
učinil extrémně náročnou. Bláta bylo tolik, že se nám v něm ztrácely šlapky, které
jsme zas odmočili při jízdě v hlubokých kalužích, kterých bylo na trati
nespočet. Na písečné pláži, přes kterou závod vedl, se posádce Budil – Muller
zarylo přední kolo do písku a nezbylo než celou situaci vyřešit pádem. Na 28km
došlo u této posádky k přetržení řetězu, (naštěstí nám pomohli kolegové
závodníci, kteří obětovali vlastní umístění abychom mohli dojet) a 10 km před
cílem jsme píchli zadní duši a tak nám pomohl chalupář s pumpičkou a další
závodník nám dal duši. Nakonec jsme dojeli s velkou časovou ztrátou mezi
posledníma - na 700 místě. Startovalo přes 800 závodníků, ale mnozí nedojeli.
Po závodě jsme kvůli
defektu řetězu byli nuceni ještě jednu noc přespat na Orlíku a v neděli jsme se
po vlastní ose přejeli přes Milevsko a Sedlčany do Jírovic u Bystřice, kde jsme
se potkali s mladými goalballisty, kteří se akorát vraceli z turnaje v
Maďarsku, kde získali stříbrné medaile. Protože někteří v Jírovcích zůstávali,
svezli jsme se s nimi mikrobusem do Prahy.
Na kolech k moři
V sobotu 9. 8. 2008
se skupinka sedmi statečných přesunula po závodech „tandem pro život“ do Loučovic u Lipenské přehrady, odkud jsme se
v neděli ráno vydali na velikou cestu k moři.
Co tomu předcházelo?
Týden před tím, jsme ze stejného místa vyjížděli na přejezd republiky
z jihu na sever( Loučovice - Praha - Severní Lobenkava,Šluknovský
výběžek), s noclehem u Prahy. Bylo to 400 km.
Ukázalo se tím, že jsme
schopní přesouvat se na velké vzdálenosti. V minulosti jsme několikrát
jeli z Prahy do Opavy za dva dny. Vyzkoušeli jsme komunikaci pomocí
vysílaček, kde zadní člen posádky plní funkci spojaře. Nechali jsme seřídit
kola. Nakoupili vše potřebné a zásoby jídla na cestu.
Výhodu samozalepovacích
duší jsme ocenili hned po startu, když posádka píchla a po druhém nafouknutí se
duše sama zacelila.
Několik kilometrů za česko-
rakouskými hranicemi jsme měli další defekt a museli jsme se vrátit na hranice
a v amatérské dílně odvrtat přetržený šroub sedlovky.
K menšímu poztrácení
posádek došlo v městečku Pregarten, kde je složitá dopravní situace a 4x
se musí odbočit doleva. Na chvíli jsme byli mimo dosah vysílaček, ale po
chvilce čekání jsme se dohledali. O pár kilometrů dál, v městečku Enns, jsme
přejeli Dunaj. Odtud na Steyr a potom pořád podle řeky Steyr do městečka Fraenstein.
Nepříjemné na tomto úseku byl průjezd několika tunely, kde přejezd některých
aut a motocyklů, působil dojmem střelby z kulometu. Naštěstí byla neděle a
nejezdili nákladní auta. Ve všední dny průjezd tunelů rozhodně nedoporučuji.
První noc jsme strávili
u města Spital na romantickém parkovišti s potůčkem a toaletou.
Ráno jsme se vydali do
města Liezen, odkud jsme se vydali po velmi frekventované cestě po dlouhé
náhorní plošině. Po pár kilometrech jsme raději sjeli na vedlejší cestu. Zde
bylo travnaté letiště a malebné vesničky. Po všech stranách byly hory přes 2 000
m vysoké, které jsme museli přejet. V městečku Grobming jsme si dali oběd
z vlastních zásob a vydali se vstříc prvnímu velkému stoupání. Ze začátku
to byli kopce pozvolné, ale později začalo přituhovat. Voda v říčkách byla
čirá a ledová. Kolem se pásly krávy. Když už jsme si mysleli, že jsme nahoře,
napili jsme se z potůčku. K našemu překvapení kopec strměl čím dál
víc. Cedule „pozor krávy 8,5 km“ věštila, že to bude minimálně 9 km do kopce.
Krávy se pásly u krajnice a jednu si Ivo dokonce pohladil za jízdy. Při nájezdu
na nás koulela očima a já měl strach, že
nás srazí.
Po sdělení doprovodného
auta, že to vyjelo sotva na jedničku jsme zalapali po dechu a začali šlapat
z posledních sil. Při výjezdu z lesa, se nám naskytl pohled na krásu
hor, ale i na „krpál“ který nás ještě čeká. Odtud je i název článku na
stránkách „kola pro život“ i motto, které se ujalo pro naše nevidomé kamarády –
„buď rád, že to nevidíš“. Často zde byla odpočívadla s vyhlídkami u
kterých psali nadmořskou výšku. Vysílačkou nám sdělili, že nahoře je 1800 m,
tak nám zbývalo neuvěřitelných 400 m na pár kilomerech. S vypětím všech
sil jsme vyjeli nahoru, tam jsme se pokochali se okolní krajinou a vydali se ze
z kopce. Na sjezd jsme se těšili, ale po pár stech metrech přišlo zklamání,
když se začalo kouřit z brzd a ráfky se skoro roztavily. Museli jsme sjet
opatrně s několika přestávkami. Následoval vlnitý terén s mírným
převýšením. Navečer jsme vyjeli asi 20ti kilometrový kopec. A začalo stmívat,
tak jsme ujeli ještě asi 30 km a přenocovali na louce u lesa u města
Feldkirchen. Noc byla teplá a krásně se spalo po širákem.
Časně ráno jsme projeli
městem Feldkirchen a podél jezera Ossiacher dojeli do Villachu. Odtud k jezeru
Worther a pak na Klakenfurkt. U jezera jsme se potkali s naší kamarádkou
Gabrielou Požárovou s jejím synem a manželem, kteří nám již několik let
příležitostně pomáhají na různých akcích. Poobědvali jsme spolu a vykoupali se v blankytně
modrém jezeru. Rodina Požárova původně jela karavanem z Itálie do Čech. Po
setkání s námi ale úplně změnili plán a vydali se vstříc velkým zážitkům. Také
si zkusili jízdu na tandemu. Po pár desítkách kilometrů zjistili, jaká je to
dřina. Nenechali se odradit a druhý den to zkusili zase. U Klagenfurtu nás
postihl dvakrát defekt zadního kola, kdy se duše prorazila o vyčnívající drát a
nic jí nepomohlo, že byla samozacelovací. Vyhnuli jsme se městu Klagenfurt a
jeli jsme na hraniční přechod se Slovinskem Seebergsattel, ke kterému vedlo asi
25 km stoupání. Hraniční přechod byl ve výšce 1300 m n. m. a dost to tam
fičelo. Do Slovinska byl prudký sjezd. Proto že již byla tma, museli jsme
přenocovat. Spalo se ve vozíku, autě i karavanu.
Ráno, za pěkného počasí,
které nás provázelo celou cestu, jsme sjížděli krásnou přírodou do vnitrozemí
Slovinska. Ve vesničce Žiry jsme poobědvali a odpoledne jsme dorazili na
hraniční přechod Babno pole, kde jsme byli zkontrolováni celníky obou států.
Provoz tam byl úplně minimální a měli jsme teoretickou naději, že do večera
dojedeme k moři. Ale za hranicemi byl náročný kopcovitý terén. Když se setmělo,raději
jsme přenocovali v národním parku Zmrzlá Vodica, přímo u jezera. Káju
Novotného jsem večer ještě odvezl do Rijeky na vlak.Zde jsme podcenili cenu
jízdenek a peníze mu vyšli jen taktak. Peníze vyšli na cestu přes Záhřeb do
Brna a pak autobusem do Prahy.
Závěrečnou pasáž jsme
jeli cestou necestou národním parkem, kudy by ani auto neprojelo. Těžký
kopcovitý terén po kamenitých cestách se střídal s novou uzounkou
asfaltkou cyklostezek. Po několika hodinách jízdy jsme se dostali do výšky 1500
m odkud byl krásný pohled na hory a moře. Čekal nás náročný sjezd. Každých 100 m
převýšení bylo znát. Dost vyčerpáni jsme přijeli do vesnice, kde jsme měli sraz
z auty. Občerstvili jsme se a dost frekventovanou silnicí sjeli přes 1,5
km dlouhý most na ostrov Krk.
Zbývalo posledních 30 km
po velmi frekventované silnici. Odpoledne jsme přijeli do starobylého městečka
Krk. Našli jsme pěkné místo u moře na bivakování u pláže, kam jsme se šli hned
vykoupat. Malebné historické městečko Krk a okolí jsme si několikrát prohlédli. Počasí
bylo nádherné, s jednou velkou noční bouřkou, která pročistila vzduch.
Moře jsme si užili dost, voda byla teplá a čistá. V neděli večer jsme se
museli s Chorvatskem rozloučit a vrátit se do Čech. Pro všechny to byl
životní zážitek a mají zájem se zúčastnit dalších akcí.
A kdo vlastně byli ti
odvážlivci?
- Michal Novotný,
student speciální školy pro zrakově postižené, hraje goalball, jezdí seriál
závodů horských kol „tandem pro život“, velký talent na atletiku, běžkování i
ostatní sporty.
- Ivo Budil,(B1)
dlouholetý reprezentant goalballu, mistr republiky v plavání, závodník na
kole i na běžkách.
- Aleš Moravec, (B1),
člen cyklistické reprezentace zrakově postižených sportovců, ligový hráč a
bývalý reprezentant goalballu.
- Petr Müller ml.,
student obchodní akademie, řidič
tandemu, jezdí závody „tandem pro život“ (po návratu z Chorvatska vyhrál
s Markem Moflarem závod na Jevišovce).
- Karel Novotný ml.,
student středního odborného učiliště, řidič doprovodného vozidla, (pro
úraz kolena nemohl řídit tandem).
- Tomáš Mastík, majitel
autobazaru, jezdí závody „kolo pro život“ i ostatní závody v Čechách i Evropě.
- Petr Müller st.,
trenér goalballové reprezentace, jezdící také závody „tandem pro život“ (v
sobotu před odjezdem jsme s Ivo Budilem vyhráli závod na Karlštejn).
Poděkování patří zejména
NFČR – Světlušce, která byla hlavním partnerem projektu.
Na jaře příštího roku
plánujeme akci po cyklostezce do Vídně, aby se mohli zúčastnit i mladší jezdci,
které rodiče po silnici nechtějí pustit.
Výhledově plánujeme
expedici za polární kruh, cyklostezkou do Paříže a přes Alpy do Itálie.
Tak ať nám pěkně svištěj
pláště, sportu zdar, cyklistům zvláště
Krátká zpráva o
dlouhém přejezdu
Spolek zrakově
postižených tandemových cyklistů se svými piloty, pokořil další metu. A to byl
přejezd České republiky z jihu - Loučovic (Lipenské přehrady) do Severní
Lobendavy (Šluknovského výběžku). V pátek jsme přijeli autem a autobusem do
Loučovic, kde jsme navštívili nevidomého kamaráda Vítka Nejedlého. Jako dítě
prodělal dětskou obrnu a ikdyž je již po několikáté operaci, není schopen chůze
bez doprovodu a proto také nemohl jet s námi. (což by jinak rád jel). Přespali
jsme na ubytovně rybářů a v sobotu ráno jsme se vydali na dalekou cestu. Ráno
bylo zpočátku deštivé, ale brzy se vyčasilo a byly občas jen přeháňky.
Jeli jsme přes hrás
Lipna, Frymburk, Černou v Pošumaví, Kájov, Směděč (zde jsme dotankovali a
udělali nákup na cestu), Netolice do Vodňan. Zde jsme měli vyzvednout Pavla G.
, ten ovšem nebyl doma ani nebral mobil, ikdyž jsme byli domluveni. Další výtečník
je Vláďa, který se ještě dva dny před startem dušoval že pojede. Tak jsme
nakonec jeli 2 dvoukola s jedním střídačem a z Milevska do Sedlčan jel Tomáš
Mareš, který jel jen jako řidič doprovodného a servisního vozu. U Vodňan jsme
měli defekt duše a ikdyž byla samozalepovací, musela se vyměnit a pak jsme jeli
přes Týn nad Vltavou, Milevsko, Sedlčany, Jílové u Prahy do Libře, kde má TJ
Zora svojí rekreační základnu.
Ráno jsme brzo vstali a
po 9 té hodině jsme vyzvedli Ivo Budila v Říčanech, kam dojel vlakem. Protože
jsme se z bezpečnostních důvodů chtěli vyhnout Praze, jeli jsme přes Brandýs
nad Labem, kde nás přišel povzbudit a občerstvit předseda sekce cyklistiky
Vašek Trnka, Kostelec nad Labem do Mšena. Tam jsme si udělali krátkou
přestávku. Ze Mšena následoval velmi zajímavý úsek mezi skalní soutěskou do
Doks, kde se polovina účastníků stačila vykoupat v Máchově jezeře. Abychom
nemuseli jet dlouho po hlavním tahu na Českou Lípu, jeli jsme přes Zákupy,
Sloup do Nového Boru a odtud velmi zajímavou cestou přes Lužické hory do
Chřibské a pak kousek po hlavní na Krásnou Lípu a po okreskách na Velký Šenov a
Lipovou. To se již začalo dost stmívat a tak jsme chvátali seč nám síli
stačili.
Do cíle jsme přijeli za 10 minut 10. (22)
Udělali jsme pár fotek u cedule, ujistili
domorodce, že se nejedná o žádnou invazi a vraceli se zpět. V nedaleké
restauraci jsme si dali kafe a sváču a pak hurá domu. Ve 3 ráno jsme byli v
Praze. Každý den jsme ujeli přes 200km. Nejvyšší zaznamenaná rychlost na
tachometru byla 82,3. A jména těch, kteří dokázali překonat všechny nástrahy a
úskalí dálkového přejezdu - Michal Novotný, Marek Moflar, Ivo Budil, Karel
Novotný, Petr Müller mladší i starší a Tomáš Mareš. Pro ty co chtějí poznat
krásu a velikost naší vlasti vřele doporučuji tuto trasu a klidně si na ní pár
dní přidejte. Klíďo píďo tejden.
Zpracoval Petr Müller