Pravidla
Schváleno subkomisí IBSA
v Praze, březen 2004.
V platnost vstoupí
po schválení kongresem IBSA od 1.1.2005.
Změny, které byly
schváleny na zasedání Subkomise Showdownu IBSA
ve dnech 26.3. – 28.3.2004 v Praze. (Změny jsou vyznačeny tučnou kurzivou,
původní text ponechán v závorce).
1. Obecná pravidla
Showdown je hrán dvěma
hráči. Hraje se na obdélníkovém stole, na jehož obou zadních stranách jsou
brankové jamky; uprostřed je středová deska. Hraje se pálkami a míčkem, do
kterého byly vloženy nerezové ocelové kuličky tak, aby byl míček slyšitelný.
Cílem hry je odpálit míček po stole, pod středovou deskou a do soupeřovy
branky, zatímco soupeř se tomu snaží zabránit.
1.1. Pravidla hry jsou obsažena níže
1.2. Showdownová subkomise IBSA
(Mezinárodní asociace pro zrakově postižené sportovce) určí po dohodě s
pořadateli druh turnaje.
1.3. Pokud dojde k rozdílné
interpretaci pravidel Showdownu, anglická verze je vždy závazná.
Tato pravidla se skládají
ze čtyř částí:
a) pravidla hry
b) specifikace vybavení
c) dodatek k definicím
d) dodatek k technickému výkresu hracího stolu
2.
Pravidla hry
2. Obecná pravidla hry
2.1. Pověřenými osobami pro každý hrací stůl
během konání turnaje jsou:
a) rozhodčí (dobře vidící)
b) časoměřič (měří uplynulý čas a oddechový čas)
c) počítač skóre (stav utkání a počet podání)
Časoměřičem a počítačem skóre může být jedna a táž osoba.
2.2. Rozhodčí v každém případě
odpovídá za dodržování pravidel hry. Rozhodnutí rozhodčího je považováno za
konečné.
2.3. Hra začíná a končí hvizdem rozhodčího na
píšťalku - jednou na konci i začátku hry.
2.4. Vítězem se stává
hráč, který jako první dosáhne počtu jedenácti (11) bodů, přičemž rozdíl musí
být minimálně o dva (2) body; pokud se tak nestane, hra pokračuje, maximálně
však do stavu 16:16. Poté je jakýkoliv další bod považován za vítězný, i když
hráč nezvítězí rozdílem dvou (2) bodů.
2.5. Během turnaje je čas na
jeden set omezen na 15 minut. toto omezení by nemělo platit pro finálový zápas.
2.6. Pokud se hraje zápas na
čas a set neskončil v řádné hrací době, zvítězí hráč, který je v okamžiku
vypršení časového limitu ve vedení. Pokud čas vypršel a stav utkání je
nerozhodný, pak následuje hod mincí o volbu podání. Následující bod je vítězný.
2.7. V průběhu zápasu hráči
mění po každém setu hrací strany. V posledním setu hráči mění strany po šesti
(6) bodech dosažených jedním z hráčů, nebo poté, co uplynula první polovina
čistého času.
2.8. Pokud se hraje zápas pouze
na jeden set, hráči si mění strany poté, co jeden z nich dosáhl šesti (6) bodů,
nebo poté, co uplynula první polovina čistého času.
2.9. Maximální doba na výměnu stran je jedna (1)
minuta.
2.10. Při výměně stran jdou hráči směrem doprava
(proti směru hodinových ručiček).
2.11. Po ukončení setu. kdy
dochází k výměně stran hráči, je povolena komunikace hráče s trenérem
pouze po dobu, než hráč zaujme pozici za zadní stranou stolu.
a
– při této výměně stran si hráč nesmí sundat brýle, ani provádět jinou činnost,
utírání, občerstvování.
b
– při výměně stran hráči může rozhodčí nařídit hráči, aby se utřel.
(Během
změny stran je povolena komunikace mezi trenérem a hráčem.)
2.12. Před zahájením utkání musí hráč nahlásit
hlavnímu rozhodčímu svého trenéra.
3. Oddechový čas.
3.1. Každý hráč družstvo má v
průběhu setu nárok na oddechový čas ve výši čtyřiceti pěti (45) sekund. Žádost
o oddechový čas musí být oznámena rozhodčímu během přerušení hry. O oddechový
čas může požádat hráč i trenér. Diskuse mezi hráčem a trenérem může nastat
pouze během oddechového času(kromě bodu 2.11.).
3.2. Rozhodčí smí zastavit hru,
kdykoliv to považuje za nutné (např. zranění hráče, přílišný hluk atd.).
Rozhodčí zahájí hru opakovaným podáním.
3.3. Během oddechového času
nebo při přerušení hry rozhodčím je časomíra zastavena.
4.
Skórování
4.1. Za branku jsou uděleny
dva (2) body. Pokud padla branka, rozhodčí dvakrát zapíská.
4.2. Hráči smí skórovat bez ohledu na to, který
z nich má právě podání.
4.3. Jeden (1) bod je přiznán
soupeři hráče, který trefí míček do středové desky, a zastaví tak jeho pohyb
vpřed.
4.4. Jeden (1) bod je přiznán
soupeři hráče, který odpálí míček přes středovou desku (vrchem)
4.5. Jeden (1) bod je přiznán
soupeři hráče, který se dotkne v hrací ploše míčku kteroukoliv částí těla kromě
pálky a úderové ruky.
4.6. Jeden (1) bod je přiznán
soupeři hráče, který způsobí, že míček opustil vymezenou hrací plochu.
(Jeden
(1) bod je přiznán soupeři hráče, který způsobí, že míček opustí hrací stůl a
nevrátí se zpět do hry.)
4.7. Jeden (1) bod je přiznán
soupeři hráče, který zachytí a zastaví míček a neodehraje ho do dvou (2)
sekund.
5. Začátek hry
5.1. Před začátkem hry se
rozhodčí, časoměřič, počítač skóre, hráči a trenéři vzájemně představí.
5.2. Před začátkem hry rozhodčí
zkontroluje hráčům neprůhlednou ochranu očí, pálky, chránič ruky, oděv.
5.3. Před začátkem hry hodí
rozhodčí minci a vyzve hráče, aby si zvolili hlavu nebo orla. Hráč, který
správně uhodne, získává možnost výběru prvního podání.
5.4. Rozhodčí pošle míček hráči,
který je na podání. Zeptá se obou hráčů, zda jsou připraveni. Poté, co dostane
od obou hráčů kladnou odpověď, signalizuje zahájení hry tím, že jednou pískne
do píšťalky.
6.
Podání
6.1. Po zaznění signálu, který
dal rozhodčí, musí hráč, který je na podání, odehrát podání do tří (3) sekund.
Pokud se tak nestane, udělí rozhodčí jeden (1) bod soupeři. Hráč toto podání
ztrácí.
6.2. Během podání je každý úder do míčku
počítán jako jedno (1) podání.
6.3. Každý hráč podává pět (5) krát po sobě. Pak přenechá
podání soupeři.
6.4. Než míček projde pod
středovou deskou, musí se právě jedenkrát (1x) odrazit od boční stěny. Pokud se
tak nestane, rozhodčí musí přerušit hru. Hráč je potrestán ztrátou tohoto
podání a soupeř získá jeden (1) bod.
6.5. Rozhodčí může dát nový
míček, a tím určit opakované podání, pokud není schopen s jistotou posoudit
nastalou situaci.
7. Hra
7.1. Musí se hrát pouze ze zadní strany stolu.
Hráč nesmí hrát z boční strany stolu.
7.2. Míček musí procházet pod středovou deskou, aby
byl považován za míček ve hře.
7.3. Pálka musí být
držena vždy pouze jednou rukou, kromě okamžiku, kdy si hráč přehazuje pálku do
druhé ruky. Porušení tohoto pravidla má za následek přiznání jednoho (1) bodu
soupeři.
7.4. Jeden (1) bod je přiznán
soupeři hráče, který má neúderovou ruku v hrací ploše - kromě okamžiku, kdy si
přehazuje pálku do druhé ruky.
8.
Mrtvý míč
8.1. Rozhodčí může označit míč
jako mrtvý a nařídit opakování podání, pokud se dle jeho názoru míček pohybuje
tak pomalu, že zbytečně zdržuje hru,
nebo pokud hráč ztratil přehled o tom, kde se míček právě nachází.
9. Tresty
9.1. Jeden (1) bod je přiznán
soupeři hráče, který má dle názoru rozhodčího úmyslně pálku v brankovišti nebo
nad brankovou jamkou.
9.2. Jeden (1) bod je přiznán
soupeři hráče, který dle názoru rozhodčího zachytí nebo odehraje míček palcem
nebo jinými prsty.
9.3. Jeden (1) bod je přiznán
soupeři hráče, který pustil pálku. Zdůvodnění – dochází k rušení
protihráče.
(Pokud
hráč upustí pálku, musí ji ihned zvednout. Dopustí-li se hráč porušení tohoto
pravidla, rozhodčí udělí jeden (1) bod soupeři.)
9.4. Nesportovní chování:
Za nesportovní chování se považuje:
a) rušivé hýbání hracím stolem
b) rušivé škrábání pálkou
c) mluvení při hře nebo při přerušení hry
(viz 2.11. a 3.1.)
d) jakékoliv další činnosti, které rozhodčí
zařadí do této kategorie
Penalizace v této kategorii:
první porušení: varování; následuje opakování podání
druhé
a následující porušení: přiznání jednoho (1) bodu soupeři a ztráta daného podání.
9.5. V případě velmi závažného
nesportovního chování (např. hození míčkem nebo pálkou) je rozhodčí oprávněn
okamžitě potrestat hráče, který porušil toto pravidlo, aniž by ho nejprve
upozornil. Hráč, který se takto provinil, prohrává aktuální set kontumačně
výsledkem 0:11.
9.6. Jeden (1) bod je přiznán
soupeři hráče, který i po prvním napomenutí i nadále tlačí nohu, tělo
z vnější strany do brankoviště
10. Oděv
10.1. Hráči musí mít na sobě tričko s rukávy ne
delšími než po loket.
10.2. Doporučuje se, aby hráči
měli chránič ruky. Chránič ruky však nesmí přesahovat více než čtyři (4) cm nad
zápěstní kloub a nesmí zvětšit ruku hráče o více než dva (2) cm.
10.3. Hráči musí mít neprůhlednou
ochranu očí, která jim zcela znemožňuje používat zrak.
10.4. Rozhodčí musí mít bílé
oblečení na horní části těla, aby byl zřetelně identifikovatelný jako rozhodčí.
Specifikace
vybavení
11. Pálky
Pálky mají být vyrobeny z
tvrdého hladkého materiálu,
délka pálky je 38
cm.
Maximální rozměry:
Délka čepele: 25
cm
Šířka čepele: 9
cm
Tloušťka čepele: 1 cm
Délka rukojeti: 13 cm
Průměr rukojeti: 4 cm
12.Míčky:
Míčky mají být slyšitelné
- vkládají se do nich kousky kovu (např. nerezové ocelové kuličky, broky atd.).
Míčky mají mít v průměru šest (6) cm a jejich povrch má být tvrdý a hladký.
13. Hrací
stůl
1. Délka: 364
- 366 cm
2. Šířka: 121
- 122 cm
3. Výška stolu (měřeno do podlahy po hrací
plochu):
78
cm
4. Boční stěna: 14 cm
5. Rohy: poloměr
23 cm
6. Branková jamka (půlkruh): průměr 30 cm
7. Pravoúhlá svislá jamka (na zadní stěně):
30
x 9 - 10 cm
8. Hmatatelná čára ohraničující
brankoviště:
44
cm
9. Kontaktní
deska:
5 cm přesah, ale směrem dozadu bez přesahu.
10. Středová deska: 46 cm
Dodatek
1. Úderová ruka:
Ruka,
která drží pálku (včetně 4 cm nad zápěstí). Součástí je i chránič ruky (viz
pravidlo 10.2.).
2. Středová deska:
Obdélniková
deska, která rozděluje hrací plochu na dvě části. Středová deska je upevněna
nad hrací plochou na bočních stranách stolu.
3. Kontaktní deska:
Úzký
dřevěný kryt, který je upevněn na obou zadních stěnách.
4. Získání setu:
Set
vyhrává první z hráčů, který získá jedenáct (11) bodů rozdílem min. dvou (2)
bodů, a to maximálně do stavu 16:16. Při stavu 16:16 je následující bod
vítězný, i když hráč nezvítězí rozdílem dvou (2) bodů.
5. Branka:
a
.- za branku se považuje míček, který
zcela dopadne do branky.
b
- za branku se považuje míček, který hráč vyrazil nohou, tělem, které měl
v brankovišti ze zadní strany a rozhodčí tuto skutečnost viděl na 100%.
(Za
branku se považuje, když míček zcela dopadne do brankové jamky.)
6. Brankoviště:
Prostor
mezi brankovou jamkou a hmatatelně označenou čárou pro brankoviště.
7. Branková jamka:
Otvor
ve vodorovné části hracího povrchu a svislé části zadní stěny.
8. Zápas:
Jakákoliv
kombinace setů, např. zápas na dva (2) nebo tři (3) vítězné sety.
9. Hrací plocha:
Prostor
je vyznačen:
a) po stranách - bočními stěnami a zadní stěnou,
b) dole - hracím povrchem.
10. Hrací povrch:
Povrch
vodorovné desky hracího stolu.
11. Sled podání:
Série
pěti (5) podání.
12. Čistý čas:
Celková
změřená hrací doba.
Přeložili a grafickou úpravu
provedli: Zdeněk Barlok, Bc.Tomáš Bury, Bc. Kateřina Buryová
Recenzovala: PhDr.
Bronislava Grygová