Každý problém má řešení aneb Netradiční kompenzační prostředky
Úvod
Milí přátelé,
rád bych vám povídal o netradičních kompenzačních prostředcích, které
mohou více či méně úspěšně užívat nevidomí,a snad nejen ti. Tyhle
prostředky mají tu nevýhodu, že je nelze koupit, obvykle se totiž
nejedná o předměty, ale o metody řešení. Velkou jejich předností je
však to, že vás nestojí ani korunu a jestliže se rozhodnete je
neužívat, nebudou překážet někde v koutě a nebude vám líto je vyhodit
do popelnice.
Párkrát jsem slyšel, že je to vlastně
vyšší škola toho, co se v kurzech sebeobsluhy obvykle učí. Myslím si,
že se o vyšší školu nejedná. Aspoň ne o takovou, kterou by
bezpodmínečně muselo předcházet absolvování "školy základní". Někdy se
dokonce stává, že naučíme-li se nejdřív řešit určitý problém prostředky
tradičními a pak chceme přejít na ty, o kterých budu mluvit, ocitneme
se v situaci obtížnější, než když začneme přímo postupy netradičními.
Problémem vyuky těchto metod v obvyklých kurzech je to, že někdy
vycházejí ze specifického vnímání, které vidící instruktoři nemohou
prožít na vlastní kůži, byť by se snažili sebevíc. A učit někoho něco,
o čem jsem jenom slyšel ..., plně je chápu. Sám jsem zcela nevidomý,
všechny dále uváděné postupy mám na sobě vyzkoušené, a tak "mně se to
mluví". Ale k věci.
1. Vědomí
Když jsem byl
na střední škole, řekl mi u nějaké příležitosti její ředitel, který
taky neviděl, že nevidomí zvládnou téměř cokoli, jenom jim to trvá
mnohem déle. Kompenzační pomůckou je tedy čas. Rozuměl jsem tomu, ale
přesto mě to nadzvedlo. "Mám přece stejně dlouhý život jako
ostatní. Nevidím, a ještě toho mám méně zvládnout?" A začal jsem
hledat. Myslím si, že jsem našel.
Je to vědomí. To, že má člověk myslet
na to, co dělá, je samozřejmost. To by nebyl žádný objev. Finta je v
tom, co si člověk při různých pracích představuje.
Udělejte si
malý pokus. Potřebujete k tomu lehce zmačkanou utěrku, chladnou nebo
vlažnou žehličku a vidícího asistenta. Pokud vidíte, vezměte si na oči
klapky. Vezměte do ruky žehličku a volnou rukou si dokonale prohlédněte
její špičku. Dále zkuste žehlit utěrku (žehlička není horká, žehlíte
tedy jenom jako, prostě děláte jen ty patřičné pohyby). Vždy, když
budete žehličkou pohybovat, představujte si její špičku, jaké vykonává
pohyby, jak je daleko od ruky, která utěrku uhlazuje. Váš asistent bude
počítat, samozřejmě ne nahlas, kolikrát jste se "spálili" - dotkli se
žehličkou ruky, která upravuje. A teď pokus zopakujte s tím
rozdílem, že si dokonale prohlédnete zadní stranu žehličky a při
žehlení si ji budete představovat. S největší pravděpodobností dojdete
po téhle hříčce k tomu, že je mnohem účelnější držet představu na
špičce žehličky než na její zadní straně nebo na rychlovarné konvici či
hrajícím rádiu. Problém zvládání vlastního vědomí je v tom, že musíte
tuto hru hrát sami se sebou. Nikdo nezkontroluje, co jste si opravdu
představovali.
Když jíte
příborem bez zrakové kontroly, je dobré neustále přenášet vědomí.
(Možná by bylo lepší říkat "představu".) Při krájení si představujte,
co dělá ostří a hlavně špička nože, po ukrojení sousta zkuste přenést
vědomí do špiček prstů levé ruky a přejít na velmi lehké držení
vidličky. Po chvilce pravděpodobně zjistíte, že velmi přesně vnímáte
velikost sousta, často i to, je-li třeba jako dlouhý a úzký tvar
napíchnuté někde na okraji, uprostřed, nebo jestli i malé sousto z
vidličky právě spadlo.
Když
člověk běží po schodech dolů, je dobré mít vědomí u špičky chodidla.
Při běhu se přirozeně šlape na hrany schodů, ne na celou plochu. Pod
špičkou chodidla tyto hrany při troše soustředění přesně vnímá. A když
při došlápnutí vjem této hrany chybí, je jasné, že schody skončily.
Jednoduché a funkční.
Kompenzační
prostředek "vědomí" považuji za jeden z nejdůležitějších. Omlouvám se,
že se u něj zdržím ještě nějaký čas. Moje povídání o horkých předmětech
taky blíže vysvětlí, jak to může být při navazování na tradiční způsoby.
Jak pracovat s horkými předměty
V kuchyni se dříve nebo později
nevyhneme práci s horkými předměty a tekutinami. Mnoho nevidomých z
nich má strach. Tyto problémy lze řešit různě: "vařit" jen studenou
kuchyni, držet se od horkého dál - na obracení užívat obracecí kleště
či alespoň dvě obracečky, každou v jedné ruce, užívat dlouhá ucha
hrnců, ucho hrnce hledat vařečkou, smažit jen ve fritovacím
hrnci, atd.
Chtěl bych vám nabídnout cestu, která
sice není nejjednodušší, ale která, jestliže ji zvládnete, přivede vás
k velmi prostým a účinným pracovním postupům.
Nekamenujte mě, prosím, bez jejího
opatrného ověření od těch nejjednodušších technik k těm nejsložitějším.
Slibuji, že až k chození po žhavém uhlí se nedostaneme!
Prvním předpokladem je pracovat zcela
uvolněnýma rukama, které ovšem velice citlivě vnímají.
Druhým, a řekl bych vlastně posledním,
trikem je nedotýkat se věcí přímo, ale jakoby mimochodem. Horkou věc
vždy jen lehce pohladit a pokud možno se na ní nezastavovat.
Tak zjistíme, že spousta věcí, které
se tváří jako hrozně horké, syčí na nás a prskají, vlastně tak horké
nejsou. Docela klidně si můžete v první fázi pohladit horní stranu
právě opékané topinky, palačinky (obrací se, až je shora suchá) či
vaječné omelety.
Pozor! při těchto letmých dotycích na
nás číhají zvednuté okraje pánve, proto je třeba držet zápěstí rukou
trošku výš.
Ve druhé fázi to můžete zkusit s horní
stranou velkého řízku (říkám velkého, abyste nepřejeli přes jeho okraj
do oleje), obalovaného květáku či karbanátku. Zde je důležité
obracečkou si najít okraj smažené dobroty, opřít ji o tento kraj a
druhou rukou po obracečce opatrně sjíždět dolů. I to je
samozřejmě dobré nacvičovat s chladnými či lehce prohřátými věcmi. A
odtud je už jen kousek k tomu, že topinky budete obracet tak, že si je
obracečkou najdete, druhou rukou lehce přidržíte, obracečkou vjedete
pod ně a obrátíte. Pozor, abyste po obrácení nezůstali rukou pod
topinkou moc dlouho. Je dobré vést v patrnosti, že čerstvě obrácená
topinka má nahoře stranu, která se před několika okamžiky opékala.
Jestliže dojdete sem, je to skvělé. Když vám to bude málo, asi brzo
zjistíte, že není problém obrátit takovou topinku holou rukou tak, že
ji zlehka chytíte za horní hrany kůrky do špiček prstů, zvednete
ji a obrátíte. Stejně, tedy míním obracečkou a rukou, se dají
obracet i výše zmíněné řízky, karbanátky nebo maso pečené v
troubě. Pro začátek člověku pomůže odstavit pánev nebo pekáč na velké
prkénko na nějakých 30, 40 vteřin z plotýnky. olej přestane prskat a
ušetříme si tím ty droboučké puchýřky, které kapičky oleje způsobí.
Obracet např. rybí prsty je mnohem obtížnější než obracet větší řízek.
Jsou malé, horní - neosmažená - strana bývá pro ruce rozbředlá a těžko
se pod ně leze obracečkou. Hotové jídlo můžeme z pánve vyndávat úplně
stejně, jen horní strana bude tentokrát o něco teplejší.
A co s věcmi, které jsou horké
doopravdy?
Jestliže se chci např. dotknout
stěny horkého hrnce, z něhož potřebuji sundat pokličku, nesmí být pohyb
veden přímo k němu a po dotyku zase přímo od něj, ale vlastně podle
této stěny, o kterou se smím jen lehce otřít. Na první pohled to vypadá
jako nesmysl, ale funguje to. Tak lze několika dotyky hledat ucho
hrnce, plastové držátko pokličky, po získání praxe i okraj rozpálené
pánve, nebo stejným způsobem můžeme zkontrolovat, jestli stojí hrnec
přesně na elektrické plotýnce.
A co dodat? Mějte před horkými věcmi
respekt, ten zvyšuje pozornost. Nemějte však z nich strach. ochromuje a
vede k panice.
A vlastně ještě něco. Ten, kdo si po
přečtení této kapitolky řekne: "Topinky a řízky už obracet umím. To se
nebudu přeučovat. Smažit rybí prsty na hlubším oleji, to mi dělá
potíže. Tady bych to mohl zkusit.", ten ať raději okamžitě zapomene, že
vůbec něco četl. Zde snad více než kde jinde je důležité začínat od
toho nejjednoduššího a pokračovat dál až po nabytí jistoty.
2. Někdy méně znamená více
Je to vlastně
potvrzení slezského přísloví "chodníčkem blíž - cestičkou spíš".
Princip je v tom, že se záměrně
dopustím chyby, což mi následně ušetří rozhodování se a nejistotu. Ale
pojďme k příkladům.
Dejme tomu,
že obchod do kterého jdu, je 30 kroků od rohu. Mohu si tedy od rohu
pěkně odpočítat těch 30 kroků, otočit se k domu a zkusit vstoupit.
Budu-li mít štěstí, opravdu dveře trefím. Když se v odhadu zmýlím,
stačí o půl druhého metru, přijdu prostě ke zdi. A teď: mám jít dál,
nebo už jsem přešel? Řešení je prosté. Od rohu jdu jenom kroků 25,
přijdu ke zdi domu a hledám směrem dál.
Nabírám-li
třeba polévku naběračkou, nikdy nenabírám naběračku úplně plnou. Tedy
přesněji - snažím se nabrat ji co nejplnější, pak ji lehce nakloním a
trošku polévky odleju zpátky do hrnce, vrátím naběračku do polohy před
odlitím, a teprve potom ji přenáším nad talíř. Tím, že není plná a je v
poloze, kdy ji mohu lehce naklonit a ještě nic nepoteče, ušetřím si
pobryndaný stůl nebo aspoň okraj talíře.
Přenáším plný
hrnek z kuchyně do pokoje a bojím se, že se netrefím přesně do dveří?
Jdu záměrně tak, abych se do dveří netrefil. Prostě jdu ke zdi, v níž
dveře jsou, a teprve podle ní ke zmíněným dveřím. Tím, že jdu ke zdi,
počítám s ní a pohyb je mnohem bezpečnější než při nejistotě, zda se do
otevřených dveří trefím nebo ne. Někdo může namítnout, že mohu užít
tácek Nežbrynd, který není na náraz tak citlivý. Ano, ale třeba miminko
do Nežbryndu neposadím a mnou navrhovaná metoda se hodí jak pro čaj,
tak pro miminko, křehkou vázu nebo opadávající vánoční stromeček.
Když jdu po
ulici a potřebuji přejít třeba odbočku doprava, nepřecházím ji přímo,
ale při přecházení uhýbám lehce vpravo. Proč? Neudržím-li přesně přímý
směr, může se mi stát buď to, co záměrně dělám, vrátím se pak v pohodě
ten kousek doleva na svoji původní trasu, nebo se při opačné odchylce
dostanu do silnice, podle které právě jdu, a v lepším případě budou
smutní řidiči na téhle silnici, v horším i já. Ta malá úmyslná zacházka
za získanou jistotu stojí.
Jednou,
okolnosti jsou nepodstatné, jsem potřeboval doplout sám v kánoi kus
proti proudu asi 20 metrů široké řeky od jezu do tábořiště. Pokud jsem
za sebou slyšel jez, celkem to šlo. Ale časem se ztratil v dálce,
rákosí nešumělo a ptáci na stromech - nic moc. Snažil jsem se držet
přímý směr, ale brzy jsem narazil do břehu. Nenajel jsem na něj prudce,
ale zato pěkně kolmo, takže jsem nevěděl, u kterého břehu vlastně jsem
a kterým směrem tedy pokračovat. Přidržel jsem se vrbiček a čekal, kam
mě ponese proud. Popojel jsem kousek a situace se opakovala. Přestalo
mě bavit tohle časté hledání vrbiček a konečně přicházím k tomu, proč
tuhle příhodu vlastně píšu. Skončil jsem u pravého břehu ve směru
jízdy. Obrátil jsem loď proti proudu šikmo od břehu a začal pádlovat
jenom na levé straně bez jakékoli korekce směru. Loď opsala velký
pravotočivý oblouk a zapíchla se zase do břehu. základní rozdíl byl v
tom, že už jsem věděl, do kterého. Nebylo to asi moc elegantní, ale do
cíle jsem dojel poměrně rychle.
3. Když je nebezpečí blízko, jsem v
bezpečí
Metody
spadající do této kategorie mají tu nevýhodu, že obvykle přivádějí
okolí více či méně k šílenství. Lidé začínají v děsu křičet, ti
aktivnější se po nevidomých přímo vrhají a snaží se je zachránit.
Ostatně i tento vedlejší efekt se dá s úspěchem využít.
Víceméně sem spadá i výše
uváděné procházení dveřmi s hrnkem čaje, procházení podloubím nebo
lešením tak, že se nesnažím jít "bezpečně" uprostřed, ale jdu těsně
kolem řady sloupů a do každého si pěkně ťuknu holí, spadá sem třeba i
zatloukání hřebíku.
Hřebík musíme
držet těsně u hlavičky, tak, abychom prsty cítili čtverec dopadajícího
kladiva. Jen tak můžeme zjistit i malou úchylku, se kterou kladivo
dopadá, a vyrovnávat ji pro příští úder.
Když něco
krájím nožem, kontrolující rukou se držím vždy co nejblíže ostří. - Vím
přesně, kde je a kam se pohybuje.
Asi
"nejefektnějším" využitím tohoto principu je způsob, kterým chodívá
jeden můj kamarád po nástupišti v metru. Přijde k jeho hraně, konec
hole lehce spustí pod tuto hranu a jde podle ní, přičemž hůl pěkně
klouže a přesně ho informuje, kde jsou ty koleje, které by jinak na
člověka číhaly po obou stranách, při troše nepozornosti třeba i vpředu.
4. Sluch
Jeden známý
mi předváděl různé hříčky s lasem a jako první se snažil naučit
mě figuru zvanou krinolína, při níž se smyčka lasa točí člověku
kolem těla. Vysvětlil mi, jak dám lasu prvotní rychlost, jak do smyčky
vstoupit, jak ji dále roztáčet. A potom říkal: "Děláš to moc pomalu.
"Teď zase rychle." A vše bylo marné. Smyčka se netočila a netočila.
Potom dostal nápad. Laso roztočil, smyčku zvedl co nejvíce od země, já
pod ní prolezl k němu, on ji zase spustil a plně roztočenou mi ji
předal do ruky. A bylo to jasné. Vlastním tělem jsem procítil tah a
setrvačnost smyčky, něco, co jsem si při nejlepší vůli prohlédnout
nemohl. A pak už učení šlo ráz na ráz. Ale proč tady mluvím o lase,
když mám mluvit o kompenzaci pomoci sluchu.
Sluch
umožňuje překvapivě často nevidomému "procítit" některé složky
činností, které jsou jinými jeho smysly nepostižitelné. Většinou se
jedná o složky dynamické, bez kterých se však tyto činnosti stávají
spíše karikaturou a téměř ztrácejí smysl.
Pohyb pravé
ruky při škrábání brambor nebo třeba mrkve je typickým příkladem.
Způsob, kdy po každém škrábnutí škrabkou dokonce následuje kontrola
toho, co jsme vlastně udělali, prováděná druhou rukou, se blíží skoro
zoufalství. U začátečníků doporučuji bez viditelného užitku rozškrábat
na šupinky několik brambor v podstatě bez jejich pootáčení ve druhé
ruce. Jen pro získání toho správného pohybu do pravačky. A tady
je sluch zcela nenahraditelný. Rytmus a síla, kterou pravá ruka
pracuje, se opravdu odposlouchat dá. Až pak je dobré připojit pohyb
druhé ruky a kontrolu provádět minimálně, až po otočení celé brambory.
Učil
jsem se rozkvedlávat vajíčko. Jako samouk. Snažil jsem se dosáhnout
stejného zvuku, jaký jsem slýchal u svojí mamky. Až se mi to podařilo,
zjistil jsem, že děláme stejné pohyby.
Podobné je to
třeba s broušením nože o ocílku, s tím rozdílem, že jsem toho pravého
zvuku, jako jsem slýchal třeba u řezníků profesionálů, nikdy nedosáhl.
Svýma rukama pořád cítím, že nůž pořádně brousit neumím.
Jako samouk
jsem se dostal i k broušení kosy. Hledal jsem a hledal, hledaný zvuk se
objevil až ve chvíli, kdy mi člověk, který opravdu uměl, ukázal, jak
kosu a brousek držet.
Že je sluchem
zcela jasně poznat, kdy se voda vaří, ví, myslím si, každý. Že lehkým
ťuknutím na skleničku nebo talíř bezpečně sluchem poznáme i takové
prasklinky, které lze očima najít jen při velmi podrobném zkoumání, je
také poměrně známá věc. Když však budu tvrdit, že je velmi dobře
slyšet, jestli při zatloukání většího hřebíku dopadá kladivo přesně v
jeho ose, lidé trochu znejistí.
Kapky
proti kašli kapané do kelímku od jogurtu jsou perfektně slyšitelné a
můžeme je odpočítat i malému dítěti. Pochopitelně je pak dobré přidat
pár kapek vody, aby bylo užito vše a aby nezůstal jenom od léku
zapatlaný kelímek.
Čas od času
odlévám něco z umělé pryskyřice do formy. Při této práci potřebuji
vědět, kdy začíná pryskyřice vytékat z přetokového brčka.
Pryskyřice se chová jako velice řídký med. Dělám to tak, že ji naleju
do vstupní nálevky a potom lehce foukám přes hranu brčka. Jakmile v něm
začne pryskyřice stoupat, je to jasně slyšet. Můžete si to ověřit tak,
že budete foukat přes hranu brčka, jako když chcete pískat na dutý
klíč, prázdnou nábojnici nebo láhev. Druhý konec brčka budete ponořovat
stále hlouběji do sklenice vody.
A pojďme dál.
Téměř do nekonečna lze trénovat přímou chůzi bez zrakové kontroly.
Můžeme si zjistit svoji levou či pravou úchylku směru, můžeme se snažit
ji při chůzi korigovat. Jestliže si však uvědomíme, že můžeme
poslouchat auta jezdící po silnici, podle které jdeme, že při
přecházení náměstí někde šumí fontána nebo strom ve větru nebo rádio v
otevřeném okně, nemusíme, pro dosažení stejně přímé chůze, trénovat
skoro nic. Samozřejmě je potom malér, když si to rádio někdo nese s
sebou a po tom náměstí se jen tak prochází. Ale "každá sranda něco
stojí".
Ale pojďme
úplně nejdál. Echolokace je jev, kdy sluchem dokážeme rozpoznávat
překážky v prostoru. Samozřejmě překážky zcela tiché. Domy, jejich rohy
a průjezdy, jednotlivé sloupy podloubí a stojící auta, silnější stromy
a sloupy pouličního osvětlení. Funguje to tak trošku jako netopýří
sonar. Buď si v krytickém momentě nevidomý lehce mlaskne nebo ťukne
holí a poslouchá odraz, který se vrátí, většinou se však využívá
přirozená hladina hluku, tedy zvuk, který je prakticky všude. Je možné
naučit se vnímat tento zvuk a fázové posuvy, které vznikají jeho
odrazy. A tohle je, bohužel, právě ta oblast specifického vnímání, ke
které se člověk dostává až po desítkách, možná spíše po stovkách hodin
prochozených bez zrakové kontroly - a co je snad nejhorší, jsou to
podněty tak jemné, že obvyklá jistota získaná při chůzi s bílou holí je
přetluče. Opravdu nejsem v tomto ohledu příliš výjimečný.
No, doufám, že už je to promlčené,
ostatně nikdy se nic nestalo. Na několika letních táborech jsme se
zcela nevidomými dětmi zkoušeli hrát na honěnou v lese. Samozřejmě to
musel být les vysoký, kde nebyly žádné větve ve výši obličeje. Nikdo se
o strom nerozmázl.
Zažil jsem jedno děvče, které ztratilo
zrak asi v sedmé třídě. Když jsem se ho v deváté zeptal, jestli vnímá
překážku dřív, než do ní narazí, řeklo: "Ne. Já vůbec nic nevidím."
Vysvětlil jsem mu, co má poslouchat, a hráli jsme si s tím asi pět
minut. Je pravda, že mělo talent. Ale po těch pěti minutách dokázalo
jít po cestičce z dlaždic a bez jakéhokoli doteku počítat asi metr
vzdálené chatičky, které míjelo. Tenhle příklad však také zcela jasně
dokumentuje to, že vůbec není pravda, že si tenhle způsob všichni
nevidomí po těch stovkách hodin najdou sami.
Ve svých
"nejlepších časech" - ve starším věku se zhoršuje slyšení vysokých
frekvencí - jsem v dobrých zvukových podmínkách (hluku ani moc ani
málo) dokázal vnímat při přecházení ulice chodník asi na tři metry a
šlápnout na něj bez dotyku hole s přesným vědomím toho, co dělám,
dokázal jsem sluchem sledovat rozhraní mezi betonovou či asfaltovou
cestičkou a nešustící trávou a jít podle něj, dokázal jsem vnímat
drátěný plot a jít souběžně s ním.
5. Komunikace
V nějakých
osmdesátých letech, před třináctým listopadem - dnem nevidomých - se
objevili dva novináři s tím, že by si chtěli půjčit bílou hůl a zkusit
si projít se městem. Svoje zážitky pak chtěli vypsat ve svých novinách.
Podařilo se nám rozmluvit jim to tak, že jsme jim nabídli méně
sebevražedný experiment. Jeden z nich si vezme na oči klapky a do ruky
hůl, zavěsí se do zkušeného nevidomého, který mu bude zajišťovat
bezpečnost, a projde se po městě. Bude mít určité úkoly. Nakoupit v
běžném obchodě, v samoobsluze, zajít do určitého divadla a zjistit, co
zítra hrají, a podobně. Skutečný nevidomý bude sice zajišťovat
bezpečnost obou, ale veškerá komunikace bude na tom novináři. To
znamená: v chaosu ulice si vytipovat člověka, navázat s ním kontakt,
zeptat se na vše potřebné, požádat ho o pomoc, případně nabízenou pomoc
odmítnout, a tak dále. Druhý z novinářů - samozřejmě nezaklapkovaný - s
druhým nevidomým sledovali dění zpovzdálí. V polovině akce se dvojice
vystřídaly.
Naučit se
přirozeně komunikovat s okolím není vůbec legrace. Ve spoustě nejen
televizních pořadů jsem slyšel, jak se vysvětlovalo "běžné" veřejnosti,
jak se má navazovat kontakt s nevidomými, jak je dobré, aby se jich
nevidomí drželi. Myslím si, že všechny vidící spoluobčany prostě
proškolit nelze. Domnívám se však, že by bylo možné proškolit téměř
všechny ty, kteří to potřebují, to jest nevidomé.
Jestliže mě u
tramvaje popadne chlap jak hora a pokusí se mě "vnést" do tramvaje,
aniž zjistí, zda zrovna touhle tramvají chci odjet, je zbytečné se
rozčilovat. Má dobrou vůli a vyjádřil ji po svém. Na mně je, abych mu
vysvětlil, že nevím, jaké je to číslo, a že bude lepší, když se ho
chytím já. Jestliže jdu s neznámým průvodcem a je to muž, zavěsím se do
něj, jestliže je to žena, nabídnu jí rámě. V obou případech je to pro
mého průvodce zcela přirozené a zcela přirozeně se také chová. Jestliže
pak s ním srovnám krok, z jeho chůze - přirozené a uvolněné - mohu
vyčíst prakticky všechno, co je pro mě důležité.
Když se
někoho ptám na cestu, je nesmysl předpokládat, že prošel kurzem, ve
kterém se učil sestavovat itinerář cesty pro nevidomé. Je na mně, abych
z něj "vytáhl" informace právě takové, kterým budu rozumět.
6. Společný svět?
Byť jsem
poslední oddíl označil pořadovým číslem 6, nejsem si vůbec jist, jestli
ještě budu mluvit o nějakých kompenzačních prostředcích. Možná by se
dalo mluvit o těchto prostředcích naruby, ale prostě nevím.
Častým
důvodem nedorozumění bývá fakt, že sice lidé, ať vidí nebo ne, žijí ve
stejném vnějším světě, ale jejich světy vnitřní se jaksi liší. Lidé
vidící někdy tuto skutečnost, bez jakékoli zlé vůle, ignorují, někdy se
zase snaží představovat si svět lidí nevidících, jako když sami zavřou
oči. Ti, kteří nevidí, zase často nedokážou říct, co jim není jasné a
co vnímají jinak.
Několikrát
jsem zažil, když jsem si jen tak s někým povídal cestou v tramvají, že
řekl: "Viděl jste včera v televizi ...", pak se zarazil a začal se
omlouvat za to slovíčko viděl. Měl pocit, že drnkl na velmi bolestivou
strunu. Naopak. Užívají-li se běžná slova, je vše v pořádku. Jestliže
běžná slova začneme opisovat, a tím vlastně upozorňovat na jakýkoli
handicap, stává se situace více či méně nepříjemnou.
Na nejedné
jogínské či jiné meditaci jsem zažil, že si účastníci měli představovat
krásnou barevnou louku, nad kterou plynula oblaka a poletovali nádherně
barevní ptáci a motýli, případně, že se dostali do krásné jeskyně se
spoustou krápníků a podobně. Jednalo-li se o skupinu vidících lidí a já
byl výjimkou, dobrá. Ale u kurzů speciálních ... a při tom byl vždy
popis podáván typickým pomalým způsobem. A nikde ani slovo o tom, že
tráva šustí a koníci cvrkají, že sluníčko hřeje a tráva voní, že ptáci
zpívají a fouká lehký vítr. A jeskyně? Prohlíželi jste si někdy
krápníky v jeskyni rukama? Studené, většinou mokré kamení, když pak
sáhnete na stěnu jeskyně, která vypadá velmi podobně, studené a špinavé
ruce. Většinou vydýchaný vzduch, sem tam v nějakém větším dómu slušná
ozvěna.
A co s tím???
Jak sbližovat
tyto "dva?" světy?
Jako dítě
jsem často chodil s rodiči na houby. Samozřejmě jsem nikdy žádné
nenašel, ale byl jsem při tom. A tak mám hnědé kloboučky hříbků spojené
s nadšením z nálezu, s jejich vůní, s rozčarováním, když byly červivé.
Nemohou být zelené. Zelené jsou holubinky se svými jemnými lupínky na
spodní straně hlavičky, holubinky, ze kterých je nejsladší polívka,
holubinky, které se dají upéct jen tak s trochou soli na plotně nebo
nad ohněm. Ano, mohou být i šedivé. Vím, že krápníky mohou tvořit
barevné záclony proplétající se jako krajka, vnímal jsem, co, ale
hlavně jak o tom povídali jiní. Černé valící se mraky mám spojené se
svojí babičkou, když o nich mluvila, žlutá kuřátka a housata s jejich
vůní a s jemností jejich peříček.
Barvy a
všechno, co není bez zraku postižitelné, se může stát symbolem.
Symbolem, na který se navážou emoce těch, kteří je vnímali, a zaplať
Pánbůh, tyto emoce projevili. Aniž tušili, vytvořili velikánský kus
mého vnitřního světa. Velmi důležitým způsobem při vytváření tohoto
světa je samozřejmě i vlastní zkušenost. Průšvih nastává, když někdy
dojde ke konfrontaci těchto dvou cest. Ale věřte, že se to v člověku
vždycky srovná, viz moje povídání o jeskyni a krápníkové krajce. A
proto:
Půjdete-li s
nevidomým dítětem prohlédnout si kostel nebo starý hrad, nechoďte tam v
zimě, pokud možno předem si ujasněte, jestli si tam bude moci
prohlédnout vyřezávanou sošku, lavici nebo kachlová kamna, leckdy ani
takový meč není k zahození, když tam zazní varhany - úplná paráda. A
povídejte o všem. O barevných sklech v oknech, o andílcích na stropě, o
hřebících, které trčí ze španělské boty. A co je důležité. Zvláště u
menších dětí je důležitější to, jak mluvíte - co to s vámi dělá - než
čistě technický popis.
A tak, mějte
se hezky a třeba na mysliveckém posedu, na výstavě dětských kočárků či
modelů letadel, v obrazové galerii nebo u rozebraného auta, po případě
v prodejně vše za 39 -
nashledanou.
Jiří Mojžíšek Mojzisek@braillnet.cz