Okamžik
– sdružení pro podporu nejen nevidomých Praha 2004
M.M.
Obsah:
O čem a pro koho je tato brožura
Převzato z tisku: Proč pomáhat?
Jak pomáhat nevidomým?
Opravník omylů o nevidomých
Zásady komunikace a pomoci nevidomým
Shrnutí
Převzato z tisku: Pomáhat je normální
Dobrovolníci v průvodcovské službě a v osobní asistenci pro nevidomé
Příběh osobní asistence pro nevidomé v datech a číslech
Malý test: Co je osobní asistence?
Dobrovolník a klient osobní asistence pro nevidomé
Převzato z tisku: Dobrovolnictví a splněné přání
Doporučená literatura, poznámky o vydavateli a autorovi
O čem a pro koho je tato brožura
Kdo chce příležitostně a zcela anonymně pomoci náhodnému
nevidomému chodci na ulici, získá podněty, jak na to jít. Kdo
uvažuje o dobrovolnictví, ale zatím ještě váhá, možná mu zkušenosti
dobrovolníků něco podstatného odhalí. Kdo hledá konkrétně informace o osobní asistenci pro nevidomé zajišťované
profesionálně vedenými dobrovolníky, má v ruce informační zdroj od těch, kdo s
ní v České republice začínali jako první. Kdo už osobního asistenta dělá a chce
si připomenout nebo doplnit, na co je dobré při dobrovolné práci dbát, nalezne
zde různé podněty.
Převzato z tisku na téma: Proč pomáhat? časopis
Bohdana Mikšíková, šestadvacetiletá finanční ředitelka jedné malé
pražské firmy, momentálně neví, kam skočit dřív. Je totiž v plném proudu
předsvatebních příprav. Ne svých: vdává se její klientka a dnes i kamarádka
Katka, studentka už druhé vysoké školy. Od Bohdany ji odlišuje detail: od
šestnácti let nevidí. "Chová se tak, že to není hned poznat. Navíc je
maximalistka, takže když jsme
Slečna Kateřina vstoupila do Bohdanina života poté, kdy jí
nečekaně zemřel otec.
"Táta byl pragmatik, takže když jsem v patnácti blouznila, že
pojedu zachraňovat chudé do Afriky, vlídně, ale důrazně mě posadil na zadek s
tím, ať jsem třeba břišní tanečnicí, ale nejdřív ať vystuduji něco, co mě potom
uživí. Studia jsem zvládla v pohodě; až když táta ze dne na den odešel,
uvědomila jsem si, že se věnujeme kdečemu, jen ne těm, které máme rádi, protože
si pořád myslíme, že je času dost. Není a smutek stoupá."
Po tatínkově smrti přestala Bohdana svou kariéru tak baštit, jak
říká, a víc se zaměřila na svůj soukromý život. Do toho jako na zavolanou narazila
v říjnovém čísle časopisu na úvodní článek o dobrovolnictví. "Ne že by
člověk nemohl sednout k internetu a sjet si potřebné informace a kontakty, ale
Loni v prosinci prošla paní Bohdana ve sdružení Okamžik výcvikem
dobrovolníků pro nevidomé a seznámila se s Katkou, které pomáhá po městě s
různými pochůzkami a zařizováním úředních a momentálně i svatebních
záležitostí. Rozuměly si od první schůzky.
"Bála jsem se jedné věci: aby se na mě Katka příliš neupnula
a já ji tím pádem nezklamala," říká Bohdana otevřeně. "Chci totiž
ještě stíhat rande, jógu, flamenco, maminku, jiné kamarády a v práci také
nekončím ve čtyři. Katka je ovšem naštěstí všechno možné, jen ne citově
vyprahlá chudinka. I ona má desítky svých vlastních aktivit a kromě toho
naštěstí sama špatně snáší, když se někdo na někoho navěsí, navíc kromě mě má k
ruce ještě asistentku na studium. Takže jsem se bála zbytečně."
Scházejí se tedy spolu dvakrát týdně. Až tehdy, když dokážete
svému klientovi s klidem povědět, čím vás naštval nebo že na něj momentálně
nemáte kvůli vlastním starostem náladu, je váš vztah skutečně vyvážený, myslí
si po svých zkušenostech Bohdana.
Před čím by čerstvé dobrodějky varovala? Před ostychem říct na
leccos ne. A jakou chybu udělala? Tvrdí, že jedinou: že se do dobročinnosti
nevrhla dřív.
Pro hlubší seznámení se světem a životem nevidomých je určena
sesterská brožura s názvem "Za zeptání nic nedáte aneb jak vidím svět, když nevidím" Mgr. Pavly Francové, kterou vydalo rovněž
sdružení Okamžik.
SKUTEČNOST: Mezi "viděním" a "neviděním" je
velké spektrum možností daných individuálním charakterem řady chorob a postižení
zraku.
SKUTEČNOST: Mnozí uživatelé bílé (slepecké) hole mají nějaký
zbytek vidění, například schopnost rozlišit světlo od tmy, zpozorovat velké
předměty v těsné blízkosti před sebou při určitých světelných podmínkách atd.
Někteří slabozrací lidé mohou při samostatném pohybu využít bílou hůl a mnozí
nevidomí v doprovodu průvodce bílou hůl nepoužívají.
SKUTEČNOST: Není tomu tak. Mluvte přirozeně, i nevidomí běžně
používají výrazy spojené s vizuálními vjemy v jejich doslovném i přeneseném
významu. Nadměrná snaha "nezranit" zrakově postiženého zdánlivě
nevhodnými výrazy může ve skutečnosti komplikovat komunikaci a vést paradoxně k
nepříjemným pocitům právě u nevidomého.
SKUTEČNOST: Slepota nezaručuje žádné zvláštní schopnosti, může
však být silným podnětem ke cvičení jiných smyslů a různých dovedností.
Veřejnost obvykle zná spíše úspěšné nevidomé, kteří některé své dovednosti
dovedli do mimořádné dokonalosti, což může vést ke klamné představě, že tyto
schopnosti jsou dány všem nevidomým.
SKUTEČNOST: Mnoho nevidomých usiluje o maximální míru
nezávislosti. Řadu činností, včetně cestování, studia a zaměstnání, vykonávají
relativně samostatně.
SKUTEČNOST: Někdy to tak je, jindy to je přesně naopak. Mnozí
nevidomí sledují televizi, někteří čtou běžné knihy pomocí speciálních čtecích
zařízení pro nevidomé, jiní mají svou sbírku fotografií bližních, třeba aby je
mohli někomu ukázat.
SKUTEČNOST: Ani nevidomí obvykle nechtějí odpuzovat okolí špinavým
nebo jinak nevhodným oděvem a vaše taktní upozornění jim může velmi pomoci. O
tom, že nevidí, dobře vědí, zato nemusí vědět o případném znečištění oděvu.
SKUTEČNOST: Mluvit s nevidomým jako s kýmkoliv jiným je
předpokladem k tomu, aby se jako kdokoliv jiný cítil, tedy aby byl v rozhovoru
rovnocenným partnerem a nemusel o toto postavení zbytečně usilovat nebo se ho vzdávat.
Hlasitou mluvu je vhodné používat při hovoru s osobami s poruchou sluchu.
SKUTEČNOST: Většina nevidomých nejen že nežije v ústavech, ale
určitě v nich ani žít nechce.
Stejně tak i mnoho nevidomých nechce být
nezaměstnanými, ale bohužel nezaměstnanými jsou.
SKUTEČNOST: Hmatový vjem nevidomému nejspíše neumožní představit
si obličej, obzvláště pokud je postižen slepotou už od narození a nikdy žádný
obličej neviděl. Navíc může být tento hmatový
experiment oboustranně rozpačitým až nepříjemným zážitkem.
SKUTEČNOST: Mnohé nevidomé velmi potěší možnost seznámit se hmatem
s předměty, které jsou pro vidící zcela samozřejmé a hmatově nezajímavé. A
mnozí budou potěšeni popisem toho, co nejen nevidí, ale co nelze hmatem
dostatečně poznat (krajina, stavby, křehký květ...).
SKUTEČNOST: Někdy nevidomý skutečně jen s obtížemi rozliší, co se
kolem v rušném prostředí děje. Přesto je vždy na místě hovořit s ním a nikoliv
o něm jako o věci nebo nesvéprávném jedinci.
SKUTEČNOST: Každý nevidomý někdy potřebuje pomoc, i když rozdíly v
rozsahu a druhu pomoci mezi nevidomými jsou veliké. Někteří pomoc potřebují,
ale nechtějí si to přiznat.
SKUTEČNOST: V jednotlivém případě tomu tak může být, ale praxe
ukazuje, že už samo vyhledání a navázání spolupráce s osobním asistentem
předpokládá určitou míru samostatnosti a aktivity. Obvykle osobního asistenta
hledají naopak velmi samostatní a aktivní nevidomí lidé, kteří chtějí rozšířit
hranice svých možností.
Chcete nabídnout pomoc nevidomému a nevíte, jak na to? Předkládáme
vám několik návrhů a doporučení, která vycházejí ze zkušenosti nevidomých a
pomáhajících dobrovolníků.
Všechny výše uvedené zásady je samozřejmě nutno přizpůsobit
situaci, při které jde evidentně o přímé ohrožení zdraví a života.
Tak už víte alespoň trochu, jak na to? V něčem vám pomůže
vyzkoušet si různé situace se zavřenýma očima, samozřejmě ne v blízkosti výkopu
nebo na přechodu přes vozovku. Nejlépe bude absolvovat praktický výcvik s
instruktorem prostorové orientace a samostatného pohybu nevidomých, který učí
dobrovolníky dovednostem doprovázení v interiéru i na ulici.
Shrnutí
Převzato z tisku na téma: Pomáhat je normální
MF Dnes 31. 3. 2003
(z článku Alice Erbenové nazvaného "
Jednou z oceněných cenou Křesadlo 2002 je Mgr. Jana Volencová.
Zeptala jsem se na její příběh cesty za dobrovolnictvím.
Proč pomáháte cizím lidem?
Je normální někomu pomáhat. To si myslím a tím se mi před více než
dvěma roky otevřela cesta k "dobrovolnictví". Tehdy jsem takové slovo
ve svém aktivním slovníku neměla a už vůbec jsem neplánovala stát se
dobrovolníkem. Prostě jsem jen věděla, že bych ráda věnovala někomu potřebnému
část svého volného času, jen jsem moc netušila, kde začít, zda o to někdo bude
stát, jaký typ pomoci nabídnout.
Proč zrovna nevidomí?
K nevidomým jsem se dostala náhodou. Pracovala jsem tehdy v
Krakovské ulici, kde sídlí i knihovna pro nevidomé. Tak dlouho jsem ji jen
míjela, až rozhodnutí uzrálo. V knihovně moc nevěděli co se mnou, ale naštěstí
mě odkázali na pana Michálka, který v nově založeném sdružení Okamžik právě
rozjížděl projekt osobní asistence pro nevidomé s využitím dobrovolníků. A já
se stala jejich první dobrovolnicí.
Co tato asistence obnáší?
Pan Michálek mě seznámil s nevidomou paní a dohodly jsme se, že
spolu budeme chodit do městské knihovny. Na počátku jsem jistě byla trochu
nervózní, jak doprovázet nevidomého člověka, jaké informace mu
zprostředkovávat, jak situacemi proplouvat co nejhladčeji. Moje klientka Jiřina
mi to ale velmi ulehčovala. Je samostatná, otevřená komunikaci, veselá a také
zvyklá na různě šikovné průvodce. Za pochodu jsem se naučila základům
doprovázení nevidomého a rozpaky pominuly.
Co vás na dobrovolnictví baví?
Nejvíce mě na našich setkáních baví postupné objevování Jiřinina
světa: cestování, studium jazyků, paličkování, literatura, překládání.
Poslouchám, porovnávám, reaguji, sdílím. Často se hodně smějeme. Můj
nejcennější objev je, že Jiřina je především člověk jako každý jiný: má nějaké
vlastnosti, zájmy, náhledy a dojmy. Její vnitřní svět je stejně lidský a bohatý
jako u kohokoli jiného, koho stojí za to znát. A že Jiřina nevidí? To je jen
jednou z mnoha charakteristik Jiřiny. Znamená to snad jen to, že se mě Jiřina přidržuje za
loket, pomáhá si bílou holí, ale v našem lidském setkávání to není ani určující
téma ani žádné omezení.
Co
vám dobrovolnictví přináší?
Vídáme
se už déle než dva roky a já jsem se za tu dobu mnoho naučila. Už vím, že i
poslepu se dá žít zajímavě a naplno. Setkání jsou různě častá, jejich náplň se
také proměňuje a mně nikdy nepřišlo na mysl, že tím přicházím o čas. Naopak.
Vztah s Jiřinou mi otevírá nové obzory, učí mě jinak vnímat handicapované,
umožňuje mi nahlédnout do světa někoho jiného. A kromě toho je prostě milé
pomoci někomu – přináší to radost oběma stranám.
...
a nyní pracujete pro Okamžik.
Zdá se mi jen přirozené, že jsem po nějaké době poznala sdružení
Okamžik lépe a ráda jsem přijala nabídku v něm pracovat na plný úvazek. Odvíjí
se to především od výborných lidí, kteří se kolem Okamžiku sdružují a od
smysluplného zaměření organizace. Metodika práce s dobrovolníky a nevidomými
klienty hodně pokročila v porovnání s dobou, kdy jsem se poprvé setkala s
Okamžikem. Dnes je projekt osobní asistence podpořen Ministerstvem práce a
sociálních věcí a má už svou standardizovanou podobu. Velmi mě těší, že se na
jeho další podobě a směřování také podílím.
Paní Volencová se stala dobrovolnicí sdružení Okamžik v listopadu
2000 v době zahájení programu osobní asistence pro nevidomé založené na práci
dobrovolníků, kdy sama nabídla věnovat část svého volného času ve prospěch
někoho nevidomého. Se svou nevidomou klientkou, překladatelkou z nizozemštiny,
od té doby pravidelně navštěvuje knihovnu a napomáhá jí v orientaci v odborných
a jiných publikacích. Od června 2002 pravidelně spolupracuje s další nevidomou
klientkou, které poskytuje nejrůznější praktickou pomoc (třídění dokumentů,
společný sport a kultura), takže v současnosti poskytuje osobní asistenci dvěma
nevidomým aktivním ženám průměrně v rozsahu 12-20 hodin měsíčně, navíc se od
konce září 2002 stala pracovnicí sdružení Okamžik zabezpečující chod projektu
"Dobrovolníci v osobní asistenci pro nevidomé".
Jak dobrovolníci pomáhají nevidomým čili co je průvodcovská služba
a osobní asistence pro nevidomé?
Mnozí nevidomí lidé si osvojí dovednost samostatného pohybu s
bílou holí po svých známých trasách, problémem však mohou být trasy neznámé
nebo složité, např. s častým přecházením vozovek, s výkopy, složitými parky
atd. Proto mnozí uvítají doprovod vidícího a poučeného průvodce, kterým je
dobrovolník proškolený pro tuto činnost. Objednání doprovodu i vyhledání
dobrovolníka ochotného vykonat tento doprovod zajišťuje telefonicky pracovník
sdružení, který má k dispozici databázi proškolených dobrovolníků. Tak mohou
např. dvě hodiny volného času dobrovolníka jednou za měsíc pomoci vyřešit
naléhavý problém nevidomého.
Osobní asistence pro
nevidomé – dlouhodobá spolupráce stálé dvojice "nevidomý klient / dobrovolný asistent" v dohodnuté
oblasti
Ztráta zraku komplikuje vedle pohybu i mnohé další oblasti života.
Třídění předmětů, čtení i psaní různých dokumentů, sladění i nákup oblečení,
orientace v knihovnách a v slovnících, návštěva bazénu nebo třeba koncertu v
neznámé budově, dohled nad dítětem hrajícím si na pískovišti – tyto nebo zcela jiné situace pomůže nevidomému zvládnout
proškolený dobrovolník, kterému se říká osobní asistent.
Spolupráce dvojice se utváří na základě nabídky dobrovolníka a
poptávky klienta, sladěním jejich předem vyjádřených přání a představ včetně
množství času. Pod vedením pracovníků sdružení procházejí nevidomí i
dobrovolníci promyšleným, ale nenáročným procesem, jehož cílem je najít
oboustranně optimální dvojici "nevidomý klient / vidící dobrovolný
asistent". Spolupráce nevidomého a dobrovolníka obvykle přináší oběma
stranám mnoho pozitivního a někdy vznikají nerozlučná přátelství.
Někteří nevidomí mají dva i více osobních asistentů, někteří
dobrovolníci pomáhají dvěma klientům nebo vedle osobní asistence pomáhají také příležitostným klientům průvodcovské služby.
Osobní asistence zahrnuje řadu činností, které umožňují nevidomému naplňovat osobní potřeby podstatně efektivněji, než kdyby je zajišťoval sám,
a dále realizovat potřeby, které sám vůbec zajišťovat
nemůže.
Spektrum činností je velmi individuální podle osobnosti
nevidomého, jeho zájmů a jiných aktivit, jeho rodinné situace, míry zvládání
speciálních dovedností atd. Obvykle se dvojice setkávají jednou týdně nebo za dva týdny
na 2-3 hodiny, ale výkyvy v četnosti jdou výrazně do obou stran.
Osobní asistence pro nevidomé byla nesprávnými přístupy dávána do
protikladu s rozvojem samostatnosti nevidomých a byla odsouvána ze spektra
sociálních služeb. Zkušenost ukázala, že o osobní asistenci mají zájem
především samostatní nevidomí, kteří v ní spatřují rozšíření svých možností
seberealizace a zefektivnění řady běžných činností.
Některé potřeby nevidomých by neměly být ponechány určité míře
nahodilosti spojené s prací dobrovolníků (asistence při vysokoškolském studiu,
asistence nevidomým matkám, seniorům, kombinovaně postiženým, při výkonu
některých povolání, asistence na počátku rehabilitačního procesu, asistence
nevidomým dětem integrovaným do běžných škol. Každý nevidomý potřebuje určitou „praktickou
pomoc“ v běžném životě, kterou buď poskytuje rodina, což může poškozovat
vztahy, nebo tyto potřeby nevidomého
nejsou zajišťovány vůbec a dochází ke snížení kvality jeho života.
I když potřeba státem garantované asistence je u nevidomých méně
naléhavá než u osob závislých na asistentovi při základních životních úkonech,
přesto tato potřeba existuje. Otázkou je její rozsah a jeho možné odstupňování
v souvislosti s různou mírou potřeb (např. základní nárok, zvýšení pro studenty,
nevidomé rodiče, seniory atd.)
Zajišťování osobní asistence dobrovolníky má svá objektivní
omezení, zejména:
a) Někteří nevidomí
nemají potřebné lidské předpoklady pro dlouhodobou
spolupráci s dobrovolníkem, mají však právo na pomoc a uspokojení svých potřeb.
b) Práce s dobrovolníky je v začátcích a nebude samozřejmou
činností např. v menších městech a vesnicích. Potřeby nevidomých se tímto ale
neřídí.
Na druhé straně opodstatněnost zajišťování osobní asistence pro
nevidomé dobrovolnými
asistenty vyplývá z následujícího:
a) Není asi reálné pokrýt veškeré potřeby nevidomých placenou
asistencí.
b) Dobrovolníky zajišťovaná asistence by se mohla ve větší míře
vymezit volnočasovými aktivitami a aktivitami vyžadujícími menší míru
pravidelnosti či systematičnosti.
c) S rozvíjejícím se dobrovolnictvím se ve velkých městech vytváří
relativně velká nabídka pomoci ze strany dobrovolníků, kterou je škoda
nevyužít.
d) Osobní asistence zajišťovaná dobrovolníky přináší často hlubší
lidský vztah a tedy velmi významné obohacení života občana se zdravotním
postižením. Toto placená osobní asistence nejspíše v takovém rozsahu nenabídne.
Jaká byla cesta nové sociální služby pro nevidomé? Něco napoví
níže uvedená data, za kterými se skrývá mnoho podaných a často nepřijatých
projektů, mnoho nedůvěry, rozpaků i nepřátelských postojů "z vlastních
řad" handicapovaných, ale také mnoho radosti z dobrovolníků a spokojených
klientů. Více najdete v článku "Sedmero překvapení s dobrovolníky" z
časopisu
- na semináři Národního dobrovolnického centra
2000
červen
– je založeno občanské sdružení Okamžik, které jako jeden ze svých záměrů chce
realizovat projekt osobní asistence pro nevidomé s dobrovolníky
listopad
– vzniká první dvojice "dobrovolný asistent / nevidomý klient"
2001
červen
– sdružení získává vlastní prostory, probíhá první výcvik dobrovolníků
srpen
– zřízeno tzv. společensky účelné pracovní místo dotované Úřadem práce pro
nevidomého sociálního pracovníka, který jako jeden ze svých úkolů plní funkci
koordinátora dobrovolníků
prosinec
– funguje první desítka spolupracujících dvojic
2002
- projekt osobní asistence pro nevidomé založený na práci
dobrovolníků je podpořen grantem Ministerstva práce a sociálních věcí
- je vícekrát prezentován v rozhlase, médiích pro nevidomé a v
tisku
květen
– projekt je prezentován na konferenci o dobrovolnictví v Kroměříži (viz Sborník
z konference Kroměříž 2002)
srpen,
září – sdružení
Okamžik zajišťuje výcviky celkem 70 dobrovolníků pro tzv. krizovou asistenci
pro nevidomé v Praze zavedenou Nadačním fondem Českého rozhlasu po povodních
září – projekt podpořen grantem Nadačního fondu ČRo, který umožnil zaměstnat vidící sociální
pracovnici realizující projekt
prosinec –
v projektu jsou zapojeny tři desítky fungujících
dvojic
2003
-
projekt je podpořen klíčovými granty MPSV a Nadačního fondu Českého rozhlasu a
menšími granty Magistrátu hl. m. Prahy, Nadace ADRA a Městské části Praha 7
- je dvakrát prezentován v televizním programu pro zdravotně
postižené Klíč a v řadě rozhlasových programů pro zrakově postižené
- zahájení obdobných projektů osobní asistence pro nevidomé
vykonávané dobrovolníky ohlašují i jiní poskytovatelé sociálních služeb
leden
– sdružení Okamžik přebírá od Nadačního fondu ČRo agendu dobrovolníků
vykonávajících průvodcovskou službu pro nevidomé, která se po povodních nově
stává součástí běžně využívaných sociálních služeb v Praze
únor
– dobrovolnice nejdéle zapojená v projektu obdržela cenu pro dobrovolníky
Křesadlo Národního dobrovolnického centra
listopad
– v časopise pro neziskový sektor
prosinec
– v projektu osobní asistence funguje 55 dvojic, v programu průvodcovské služby
je evidováno 196 vykonaných doprovodů vedle
nevyčíslitelného počtu neevidovaných doprovodů sjednávaných již mezi klienty a
dobrovolníky mimo působení sdružení
Statistické údaje projektu osobní asistence
dobrovolníci (asistenti)
počet
dobrovolníků, kteří vstoupili do projektu v roce
2001: 10
počet
v roce 2002:
31
počet v roce 2003:
42
počet dobrovolníků za celou dobu projektu osobní asistence: 83
počet aktuálně zapojených
ke konci r. 2003:
59
z toho
ženy:
49
muži:
10
věková struktura
do 30 let:
44
31 až 50:
13
51 a více: 2
nevidomí (klienti)
počet klientů za celou dobu projektu:
55
počet aktuálně zapojených do projektu: 45
z toho
ženy:
32
muži:
13
věková struktura
do 30 let:
17
31 až 50:
19
51 a více:
9
Poznámky:
Je zajímavé porovnat věkovou strukturu dobrovolníků a klientů,
neboť při sestavování spolupracujících dvojic hraje věk určitou roli. V každém
období je vždy několik klientů, kteří čekají na vhodného dobrovolného asistenta
a několik dobrovolníků čekajících na svého klienta.
Sdružení Okamžik rovněž převzalo agendu asi 70
dobrovolníků, kteří se přihlásili do dobrovolné služby v rámci popovodňové
pomoci nevidomým. Z těchto dobrovolníků aktuálně spolupracuje jen asi 25
dobrovolníků jako průvodců vykonávajících jednorázové doprovody nevidomých.
Téměř dvoutřetinový dlouhodobý úbytek těchto dobrovolníků ve srovnání s méně
než třetinovým úbytkem u dobrovolníků hlásících se do osobní asistence je ovšem
vysvětlitelný přechodnou nabídkou pomoci v krizové situaci po povodních.
Hlavní příčinou odchodu dobrovolníků je změna životních okolností
(nejčastěji: změna zaměstnání, přijetí ke studiu, navázání partnerského vztahu,
odcestování na dlouhodobý zahraniční pobyt, odstěhování atp.).
Chcete se přesvědčit o tom, zda vám smysl a náplň osobní asistence
jsou zcela jasné? Máte chuť zauvažovat o různých situacích, které jsou spojeny
se slepotou? Připravili jsme pro vás test.
Pokuste
se z následujících situací vybrat tu, která odpovídá roli dobrovolníka –
osobního asistenta pro nevidomé. Na konci testu najdete klíč, který vám ukáže,
jestli jste situaci správně posoudili.
1. Pomáhající s láskou pomáhá nevidomému při naplňování jeho
základních životních potřeb, krmí ho, obléká a dbá o veškeré jeho možné i
nemožné dobro.
2. Pomáhající s velkou pozorností seznamuje nevidomého s
překážkami bytového interiéru, radí mu, jak uspořádat předměty v kuchyni a jak
si třídit šatstvo, jindy s ním prochází trasu do zaměstnání a učí ho, jak se po
ní spolehlivě pohybovat bez průvodce jen s bílou holí.
3. Pomáhající doprovází nevidomého do knihovny a pomáhá mu s
vyhledáním patřičné publikace, pak si chvíli povídají v čajovně a pročítají
ručně psaný dopis, který nevidomý obdržel.
4. Pomáhající vyjadřuje svůj bezmezný obdiv k nevidomé osobě, s
láskou ji hladí, nese jí tašku a snaží se odstranit každou překážku na její
doslovné i symbolické životní cestě.
5. Pomáhající se prodírá nevšímavým davem, s didaktickým důrazem
působícím na pozornost okolí oslovuje nevidomého a rázně ho chytí za ruku, aby
dotyčný pochopil, že mu konečně bude pomoženo. Než se nevidomého zeptá na cíl
jeho putování, pro jistotu ho nejkratší cestou
nekompromisně vede skrze davy k nejbližšímu zábradlí.
6. Pomáhající sedí s nevidomým u konferenčního stolku, pozorně
naslouchá jeho vyprávění o myšlenkách na sebevraždu po ztrátě zraku, zaměstnání
i partnera a pronáší utěšující slova.
Klíč:
1. Rodič
zabezpečuje nevidomé dítě.
2. Odborný
instruktor proškoluje osleplého člověka v nové životní situaci po ztrátě zraku.
3. Dobrovolník
se svým klientem vykonává sjednanou osobní asistenci.
4. Milenec
prokazuje něžnou náklonnost své nevidomé dívce při jedné z prvních schůzek.
5. Zásah
náhodného chodce zasaženého potřebou konat dobro za každou cenu bez ohledu na
potřeby nevidomého.
6. Psychoterapeut
při práci s nevidomým klientem v krizové situaci.
Pokud jste správně identifikovali zejména situaci č. 3 a
nezaměnili ji s jinou,
je vše v pořádku. Možná jste se i pobavili nebo zamysleli nad rozmanitostmi
životních situací spojených se slepotou. Pokud jste se cítili v roli
potenciálního osobního asistenta i v jiných situacích, je možná na místě
zamyslet se nad svými motivy k dobrovolné práci nebo nad svým poměrem k těm,
kterým chcete pomáhat. Každopádně je ale před vámi úkol ujasnit si, co
dobrovolná práce je a co už ne.
Dobrovolník a klient osobní asistence pro nevidomé
1. Kdo je dobrovolník?
Udělat příležitostně zdarma něco dobrého pro druhé je asi normální
pro mnoho lidí. Dobrovolník dělá zdarma něco dobrého pro druhé (veřejně
prospěšnou práci) systematičtěji, zejména pravidelněji a s určitým zaměřením.
Dobrovolník je ochoten svou činnost podřídit potřebným pravidlům, začlenit ji
do nějaké organizační struktury a přijmout za ni vymezenou odpovědnost.
2. Co dobrovolnictví nabízí?
Jak komu: hlubší smysl vlastního života, rozšíření sociálních
dovedností, nová přátelství, seznámení s odlišným světem, zkušenosti pro
profesní růst, radost z dávání, naplnění volného času, protiváhu k
vlastnímu jednostrannému profesionálnímu zaměření, šanci najít partnera,
příjemný pocit ze sounáležitosti k určité eticky profilované skupině lidí a kdo
ví, co ještě.
3. Co musí dobrovolník "investovat"?
Čas, energii, odpovědnost, někdy vlastní prostředky na hromadnou
dopravu a na telefon, někdy kousek nebo kus sebe sama, třeba dvě hodiny za měsíc v čajovně.
4.
Co čeká zájemce o dobrovolnou práci v osobní asistenci pro nevidomé v rámci
projektu sdružení Okamžik?
Vstupní
strukturovaný pohovor, uzavření písemné dohody o spolupráci včetně podpisu
etického kodexu, několikahodinový výcvik dobrovolníků zaměřený na seznámení se
světem nevidomých a na získání základních dovedností jejich doprovázení,
zkušební doprovod s nevidomým pracovníkem projektu, první kontaktní setkání s
potenciálním klientem vedené pracovníkem, jednoduché podání informace o průběhu
spolupráce jednou za měsíc a jednou za několik měsíců
účast na supervizním setkání dobrovolníků.
5. Jak sdružení Okamžik podporuje dobrovolníky?
Tím, že pro ně připravilo vše z předchozího odstavce, aby tak
dobrovolníci mohli dělat to, co si přejí. A především tím, že vyhledá klienta,
pak také průběžným poradenským zázemím pro prohloubení dovedností a řešení
případných problémů včetně individuální a skupinové supervize, a pojištěním dobrovolníků. Dobrovolníci mohou získat potvrzení o své praxi
odpovídající jejich zapojení v projektu, vybraní dobrovolníci jsou oceňováni
pamětním listem sdružení a navrhováni na cenu pro dobrovolníky Křesadlo atd.
Dobrovolníci se mohou zúčastnit dalších vzdělávacích a kulturních akcí a mají
nárok na slevu z ceny vybraných publikací vydaných sdružením.
6. Na co by měl dobrovolník dbát, aby spolupráce s nevidomým byla
příjemná a dlouhodobá?
Dobrovolník by měl svého klienta vnímat jako rovnoprávného
partnera a svébytnou osobnost.
Dobrovolník by měl sledovat svůj pocit ze spolupráce a zavčas
hledat příčiny případných nepříjemných pocitů a řešit je s klientem nebo s pracovníky, případně se supervizorem projektu.
Dobrovolník by měl umět říkat "ne" na činnosti, které
nechce dělat.
Dobrovolník by neměl nahrazovat profesionálního sociálního
pracovníka, například instruktora samostatného pohybu nevidomých nebo
pečovatelskou službu.
Dobrovolník
by neměl rozhodovat za svého klienta tam, kde je přirozená odpovědnost na
klientovi.
Dobrovolník
by neměl zanedbávat komunikaci s pracovníky sdružení
a účast na setkáních dobrovolníků, kde je možno načerpat zkušenosti, informace
a třeba i energii pro další činnost.
1. Kdo jsou klienti projektu osobní asistence pro nevidomé?
2. Musí nevidomý také něco "investovat"?
Je to možná překvapivé, ale vlastně totéž co dobrovolník.
3. Co čeká nevidomého při vstupu do projektu?
Vstupní strukturovaný pohovor, uzavření písemné dohody o
spolupráci včetně podpisu etického kodexu, kontaktní setkání s potenciálním
asistentem ve spolupráci s pracovníkem
projektu, jednoduché podání informace o průběhu spolupráce jednou za měsíc a
jednou za několik měsíců účast na supervizním setkání
klientů.
4. Jak sdružení Okamžik dále podporuje klienty projektu?
Obdobně jako dobrovolníky. V situacích, kdy klientovi nemůže
vypomoci jeho asistent, sdružení zajišťuje průvodcovskou službu jako pro jiné
klienty.
5. Na co by měl nevidomý klient dbát, aby spolupráce s
dobrovolníkem byla příjemná a dlouhodobá?
Dále by měl dbát na to, aby asistencí nechtěl řešit to, co může
vyřešit bez problémů a časové náročnosti sám, a aby od
asistenta nechtěl činnost, kterou asistent dělat nechce nebo mu ani nenáleží
(odbornou práci instruktorů a sociálních pracovníků). Na otevřenou komunikaci s
dobrovolníkem včetně umění říkat a přijímat "ne".
Na včasné řešení případných problémů otevřenou komunikací s
dobrovolníkem, pracovníkem nebo supervizorem projektu.
Na
počátku spolupráce by nevidomý měl dbát na to, aby dobrovolníka
"nezavalil" požadavky, aby pozorně vnímal jeho potřeby a pomohl mu
zvládnout novou roli.
Klient by neměl zanedbávat komunikaci s pracovníky projektu a
účast na klientských setkáních.
Převzato z tisku: Dobrovolnictví a splněné přání
Kdo jsou dobrovolníci? Jsou to výlučně studenti sbírající
zkušenosti pro svou budoucí praxi? Co dobrovolníkům přináší jejich činnost?
Odpovědi nabízí například výpověď ženy, která jako dobrovolnice vykonává osobní
asistenci pro nevidomé dva roky a v současnosti takto pomáhá dvěma klientkám.
časopis
Ivana Štěpánková, 41, překladatelka, vdaná, 1 dítě
"O dobrovolnictví jsem odjakživa čítávala hlavně v anglických
knihách a vždycky se mi to moc líbilo, jenže jsem buď neměla čas nebo
odhodlání. Když se mi ale nedávno relativně usadil rodinný i pracovní život,
protože synovi je už devatenáct a mužova firma se konečně zaběhla, řekla jsem
si, že by bylo načase. A že jako
Doporučená literatura, poznámky o vydavateli a autorovi
Doporučená literatura k otázkám dobrovolnictví:
Dobrovolníci
v neziskových organizacích (Informační centrum neziskových organizací 2001)
Dobrovolníci v zařízeních sociální a zdravotní péče – Sborník z
konference Kroměříž 2002
(klub UNESCO Kroměříž a
J. Tošner, O. Sozanská: Dobrovolníci a metodika práce s nimi v
organizacích (Portál 2002)
M.
Novotný a kolektiv autorů: Dobrovolnictví
středoškoláků (
Průvodce dobrovolnictvím pro neziskové organizace (
Co vlastně ti nevidomí dělají? (Okamžik 2003)
Herman Van
Dyck: Ne tak, ale tak (Tyfloservis 1996)
P.
Francová, J. Jakeš, M. Michálek:
P.
Francová: "Za zeptání nic nedáte aneb jak vidím svět, když nevidím" (Okamžik 2004)
Poznámka o vydavateli:
Okamžik
– sdružení pro podporu nejen nevidomých je občanským
sdružením vzniklým v r. 2000, v současnosti je jeho hlavním sociálním programem
osobní asistence pro nevidomé zajišťovaná dobrovolníky, dále průvodcovská
služba, poradenství pro otázky samostatného života nevidomých, vydavatelská
činnost a kulturní akce.
e-mail:
Poznámka o autorovi:
Ing.
Dosud publikoval časopisecky (časopis pro zrakově postižené
Okamžik
doposud vydal:
1.
katalog k výstavě
2.
P. Francová, J. Jakeš, M. Michálek -
3.
Co vlastně ti nevidomí dělají? (2003, 137 stran, próza a poezie devíti
nevidomých autorů, ilustrace nevidomá P. Francová)
4.
P. Francová - Hmatové kresby (2003, ojedinělý soubor 16 barevných
pohlednicových reprodukcí kreseb nevidomé výtvarnice)
5.
Každý běží svou míli (2004, 105 stran, próza a poezie zdravotně postižených
autorů)
6.
P. Francová - Za zeptání nic nedáte aneb jak vidím svět, když nevidím (2004,
brožura přibližující život se slepotou)
Od příležitostné pomoci k dobrovolnictví
Praha
2004.
Obálku
ilustrovala
Vydání publikace bylo podpořeno grantem Ministerstva zdravotnictví
ČR a Magistrátem hl. m. Prahy
Náklad 1000 výtisků.
Grafická úprava Ivana Štěpánková
Vyrobilo *
ISBN 80-903247-3-8