Do
jihočeské Lužnice za stylistickou pomoc upřímně děkuji kamarádovi, publicistovi
a spisovateli Janu Nouzovi.
P.F.
ISBN
80-903247-2-X
Můj
svět je plný útržků. Mohu se v nich přebírat a někdy se i dobrat porozumění.
Poslouchám
a všímám si směsice různorodých zvuků a šumů. Mnohé z nich mne jen ruší a
unavují, jiné mi ale přinášejí důležité zprávy a podněty. Když tu mozaiku
pozorně a trpělivě prozkoumávám, nacházím v ní střípky, které si pak mohu
skládat do celku, do porozumění tomu, co se všude kolem děje. Poslouchat tedy
pro mne především znamená třídit a rozlišovat, propojovat smysluplné, usuzovat
a docházet k pochopení. Teprve tím se mi sluch tříbí.
Ano, máš pravdu, těžko se v tom
zvenku vyznává. I mně se zdá, že výraz "slepý" jasně vystihuje
skutečnost. Jenže od toho slůvka už je jen krůček k označení "slepec"
a to se v našem jazyce často používá v hanlivém tónu. Přiznám se ti, že to není
nic příjemného, když nastoupím do tramvaje a odněkud se ozve: "No tak,
uvolněte místo tomu slepci." V ten okamžik si ani nepřipadám jako žena, a
spíše prožívám jakési vyloučení z lidského rodu vůbec. Někteří tvrdí, že s
opisnými výrazy, kdy se říká to, co není, a ne to, co je, přišel bývalý režim.
Co je na tom pravdy, nevím. Každopádně se u nás zavedl nepsaný úzus, že
organizace a profesionálové, kteří s námi mají co do činění, o nás mluví jako o
nevidomých. A tak dá se předpokládat, že nic nezkazíš a nikoho se nedotkneš,
když o člověku, který nevidí, budeš mluvit jako o nevidomém. Ovšem pojmenovat
naše zdravotní postižení přímočaře jako "slepotu", je naprosto v
pořádku.
Všichni to jsou lidé, kteří na cestě
k vlastní soběstačnosti došli velmi daleko, kteří už hodně svedou. Naučili se s
bílou holí pracovat tak, že se jejím prostřednictvím umějí dovědět o svém pohybu
vše základní, co potřebují (kde je okraj chodníku nebo tramvajový sloupek), že
se pomocí jí dokážou chránit před nebezpečím nečekaných překážek (tedy jen těch
do výšky pasu) a po předem nacvičených trasách vyhledávat cestu (třeba chvilku
podél trávníku a pak zase podél domovní zdi až k prvnímu výklenku v ní, kde už
vědí, že ...). Tito lidé bílou hůl přijali do života jako svého pomocníka, jako
prostředek k osobní svobodě. Hlásí se k ní veřejně, a ani to není
samozřejmostí. Je mnoho jiných nevidomých, které na ulici s bílou holí nepotkáš
- třeba proto, že nepřekonali strach vydat se do bezbřehého prostoru zmatených
zvuků a spolehnout se na svou schopnost včas a správně reagovat, počítat s
ochotou kolemjdoucích pomoci v případě nutnosti ... a také třeba i na svou
Lišku.
To máš tak, - lidí, kteří opravdu
nevidí vůbec, ale vůbec nic, je ve skutečnosti jen velmi málo. Většina
takzvaných nevidomých má totiž nějaký zbytek vidění zachovaný. Hodně z nich má
například schopnost zrakově vnímat rozdíl mezi dnem a nocí, poznají třeba i to,
kde je v tmavé místnosti okno nebo rozsvícená lampa. O takových lidech říkáme,
že mají světlocit. Jiní nevidomí mohou mít různé klamné zrakové vjemy, mezi
kterými se občas objeví i něco z reálného okolí. A další nevidomí jsou schopni
rozpoznat hrubé obrysy siluet, někdo třeba i sem tam nějakou barvu. U
některých, kteří používají bílou hůl, je dostupnost zbytku zraku ovlivňovaná jejich
aktuální pohodou: mírou stresu, konkrétními světelnými podmínkami a řadou
dalších věcí. Bílou hůl ale používají i lidé, kteří by o sobě neřekli, že jsou
nevidomí, ale že mají zbytky zraku. Do skupiny zrakově postižených ještě patří
lidé slabozrací, kterým většinou stačí používat všelijaké optické pomůcky, ti
si při pohybu vystačí bez bílé hole.
Dobrá otázka, těžší odpověď. Když
někdo nevidí vůbec nic, znamená to, že zkrátka nemá žádný zrakový vjem. Černá
barva, tma, šedá mlha - to všechno jsou pořád zrakové vjemy. Takže ten, kdo
skutečně nevidí nic, vidí asi to či tolik, co a kolik bys viděl ty, kdyby ses
na svět kolem koukl třeba svým loktem. Netvař se tak nevěřícně, líp ti to
prostě vysvětlit neumím.
"I to stačí, abych věděl víc.
Ale vraťme se k tobě. Ty jsi dříve aspoň trošku viděla. Je pro život jednodušší
oslepnout až později, nebo se člověk trápí méně, když vidění ani nezažil?"
Na tuhle otázku ti těžko odpovím
jednoznačně. Ten, kdo nikdy neviděl, zná jenom svou skutečnost slepoty, nezažil
a nemusel si zpracovat přechod z vidění do světa bez zraku. A proto jej nejspíš
asi netrápí nedostupnost toho, co nikdy nezažil. Opačnou stránkou této záležitosti
je ovšem skutečnost, že se musí hodně naučit, aby světu kolem sebe porozuměl,
aby v něm uměl žít. I přes veškerou snahu mohou zůstávat nepředstavitelnými
věci samozřejmé všem ostatním. To platí třeba o barvách. Lidé, kteří oslepli až
později, procházejí náročnou zkouškou jak se vyrovnat s tak zásadní proměnou
svého života. Mají vzpomínky a tak porovnávají, co bylo dříve a co je dnes. A
někdy se jim ze smutku nad tou obrovskou ztrátou a bezradností jak žít dál
vyjít nepodaří. Pokud ale v sobě najdou sílu a chuť učit se žít v nových
podmínkách a jestliže jim k tomu pomůže jejich okolí i nějaký odborník, mohou
ze své předchozí zkušenosti vidícího člověka pro život se slepotou velmi těžit.
Ano, je toho dost a záleží na každém
nevidomém, na jeho představě o náplni a smyslu života, náročnosti k sobě, na
osobním založení, kam až v získávání schopnosti být samostatný má zájem dojít.
Mezi odborníky - říkáme jim instruktoři sebeobsluhy pro nevidomé - je od
zkušených nevidomých sesbíráno plno postupů a šikovných fíglů jak poslepu
zvládat to či ono. Člověk se učí obstarat si kolem sebe věci, které jsou pro
vidící lidi úplnou samozřejmostí, takže už o nich ani nemají potřebu přemýšlet.
Patří sem to, jak si uvařím, jak se vůbec vyznám v potravinách v ledničce, v
čajích na polici, jak poklidím byt, roztřídím a vyperu prádlo, jak je vyžehlím,
jak si najdu ve svém šatníku oblečení, které k sobě ladí a plno dalšího. Pro
nevidomého člověka je moc důležité, aby věci u něj doma měly své místo. Když si
ve svých věcech zavede systém a řád, začne mu být jeho prostředí opět
přehledným. Učí se věci z obchodu nově rozpoznávat - podle obalu různých tvarů,
velikostí a povrchu. I u oblečení si všímá nových rozlišovacích znamení:
rozdílů v materiálech, švech, typech výstřihů u triček, jejich ukončení. Kde
nenachází žádný odlišovací znak, může předmětu přidělit jeho jedinečné místo
nebo si ho nějak označit sám, třeba popiskou v Braillově písmu. Tak si každý
nevidomý vytváří svůj vlastní systém ukládání věcí, jenž vyhovuje jeho nátuře a
tomu, jakou činností tráví své dny. Nezanedbatelné jsou i různé pomůcky,
například váhy, teploměry a další měřící přístroje, které na nás mluví. Patří
sem také hodinky, ty ale mohou být i hmatové s odklápěcím sklíčkem.
Možné to je. Víme o nevidomých
lidech, kteří žijí úplně sami, známa je řada partnerských dvojic, kde jsou oba
nevidomí. Chtít si poslepu všechno udělat sám ale často znamená vydat nesmírné
úsilí nebo se také i některých činností úplně vzdát. Asi každý nevidomý občas
potřebuje nějakou výpomoc vidícího, třebaže může v domácnosti žít klidně sám.
Snažit se o naprostou a důslednou soběstačnost za všech okolností by pro
nevidomého znamenalo o mnohé věci se ochudit a nad mnohými činnostmi se zcela
vyčerpat. Přitom poskytnout druhému člověku příležitost být prospěšný a sám si
tím odlehčit anebo uschovat si energii nebo čas na něco zajímavějšího, může
představovat oboustranně naplňující obohacení.
Jako zápisník s tužkou nám většinou
slouží diktafon. U sebe doma míváme diktafonů a magnetofonů i víc, jsou to
zkrátka naše základní pomůcky. Ti z nás, kteří ovládli Braillovo písmo, je
používají pro osobní poznámky. Braillovým písmem se píše buď na speciálním
psacím stroji, ale též na takzvané tabulce, což je jakási plastová šablona, do
které se kombinace bodů tvořících jednotlivá písmena a další znaky vybodávají
bodátkem. Dnešní doba technického pokroku nemíjí pochopitelně ani nevidomé,
takže máme možnost naučit se pracovat s počítačem, který je uzpůsoben pro práci
poslepu. Na klávesnici píšeme po paměti všema deseti a pro čtení obrazovky
používáme buď program na tvorbu umělého hlasu (tzv. hlasový výstup) nebo
hmatový displej, což je speciální zařízení, které přenáší informace z monitoru
do Braillova písma. Pomocí počítače tak můžeme pracovat i s internetem včetně
elektronické pošty, vytvářet a zpracovávat vlastní dokumenty a pak je
vytisknout třeba jako dopis někomu vidícímu. A když si naopak vidící přeje
poslat mi k přečtení svůj vytištěný text, mohu si ho pomocí scanneru převést do
počítače a pak přečíst. Přes internet máme přístup i ke knihám, neboť na něm
existuje knihovna digitálních textů - pouze však pro nevidomé. Pokud bys nebyl úplně
technický typ, nerada bych tě zatěžovala přílišnými detaily. Aby v tobě ale
nevznikla nějaká mylná představa idylky, že nástupem počítačů se pro nevidomé
přístup k informacím vyřešil, chtěla bych ti ještě něco dovysvětlit. Zdaleka ne
každý nevidomý člověk se s počítačem naučí pracovat a také ne každý z nás má
možnost se k takto upravenému počítači dostat. Jsou tady ale i další omezení
jinak úžasného rozšíření možností práce a komunikace nevidomých. Ty spočívají v
nepřístupnosti mnoha informací na internetu, protože jsou ryze grafické,
vizuální. Ani se skenováním textů to není tak jednoduché, neboť pro dobrý
výsledek převodu textu z papíru do elektronické podoby je často zapotřebí
vznikající digitální text podle tištěné předlohy upravovat a to nemluvím o tom,
že ne každou kvalitu tisku je možné skenovat. Promiň mi prosím, jestli jsem tě
teď zavalila nesrozumitelnými pojmy a obrazy technického světa. Už s tím
končím. Mluvíme-li ale o přístupu k informacím, víš, je to téma pro nás
nevidomé mnohem širší a obecnější nežli jen čtení a psaní.
To je tak. Když vidíš, přijímáš víc
než osmdesát procent informací očima. V těch takzvaných informacích je obsaženo
všechno, čeho si kolem sebe všímáš, co ti o světě podává jakoukoli zprávu. Tak
například jdeš po ulici a vidíš, že prodejna s potravinami na rohu zkrachovala
a místo ní se tam otevírá luxusní kadeřnictví. Vidíš, jak jsou lidé kolem
oblečení, všiml by sis asi, kdyby někdo z nich na tebe upřeně zíral nebo mával,
mračil se, usmíval, mrkal a tak podobně. Také vidíš, jakou reklamou je polepená
tramvaj, která právě projíždí kolem, a co to za billboard přes noc vyvěsili.
Kam se na ulici podíváš, všude nějaká informace, všechno promlouvá o stavu rána
na ulici, o náladě lidí, které potkáváš, o stavu našeho světa. Naproti tomu já
mohu po jedné a téže ulici chodit roky denně a přitom vůbec netušit, že boty do
opravy zbytečně vozím někam daleko do centra, protože každý den kolem takové
opravny procházím. Nebo když jedu někam tramvají, má cesta se podobá spíše
projížďce soustavou tunelů, neboť jen sem tam vím o nějaké budově, kterou
zhruba někde v těchto místech s tramvají právě míjíme - aniž bych měla
sebemenší představu o jejím vzhledu -, ale jinak je mé povědomí o tom, co plyne
za skly oken zcela zamlžené. Charakteristickým příkladem, kdy informace jiným samozřejmě
dostupné a tím pádem jimi i nevšímané mi jsou dostupné jen v malé míře nebo
vůbec ne, je tak všední situace, kterou představuje příchod do čekárny u
doktora. Ty bys okamžitě získal celkový dojem o místnosti, hned bys věděl, zda
je přeplněná nebo poloprázdná, jaké má uspořádání nábytku a kam si můžeš
sednout, zda si tam je každý sám se sebou a pro sebe a ostatních si nevšímá,
nebo zda jsi svým příchodem vzbudil rozruch, a pokud ano, jak na tvůj příchod
lidé reagují, jak se tváří. To všechno v souhrnu na tebe při vstupu do čekárny
zapůsobí a udá ti počáteční tón, jak se tam budeš cítit. Postupně si pak budeš
uvědomovat další a další podrobnosti zařízení místnosti a třeba i úzkosti nebo
obyčejné omrzelosti ostatních přítomných lidí. Tvé vnímání tedy postupuje od
celku k detailu. Já jsem na tom přesně obráceně: při vstupu do čekárny ke mně
dolehne pár nesourodých vjemů a bude pro mne velmi obtížné si z nich udělat
obrázek o celkové atmosféře. Takové chvíle snadno svádějí k tomu, že si můžu
připadat nejistě a ztraceně, zejména postřehnu-li, že v místnosti nějací lidé
jsou. Já ale nevím, kolik jich je, jestli a kde mezi nimi najdu volné místo k
sezení, co asi tak dělají a zdali se dívají na mě, mé rozpaky. Je záležitostí
práce na sobě, abych se jako nevidomá naučila nepodléhat dojmu, že se v těchto
okamžicích dostávám do středu pozornosti, a i kdyby tomu tak bylo, místo
vnucující se stísněnosti si uměla zachovat klid a rozvahu. Čím déle pak v
takové místnosti jsem, tím víc jednotlivostí o ní postřehnu - a tím lépe a
přesněji si mohu ve své představě vykreslovat obraz celku. Mé vnímání jde tedy
vždycky od jednotlivostí k celku, ke kterému mohu sice dospět, ale ne bez
jistého úsilí a pouze postupně. A i když to dokážu, bude pokaždé neúplný proti
viděnému.
Je, a někdy tak moc, že se prostě
přestanu snažit a úplně vypnu. Přemýšlím si o svých věcech a obrazy ze své
blízkosti k sobě nechávám dolehnout, jen když se hlásí o mou pozornost zřetelně
nebo neodbytně. Jindy mě ale tahle nekonečná hádanka baví; těší mě zkoušet, co
ještě dalšího vyluštím. Vždyť už víš, jakou mi dělá radost skládat do mozaiky
celku další a další střípky. A kromě toho se dá na celou záležitost vnímání
dívat i odjinud. Vezměme si například mou Lišku. Ty si nejspíš myslíš, že ji
liškou pro okolní svět dělá tvar jejího těla, typické zbarvení srsti,
charakteristické pohyby... Já ji ale vidím úplně jinak, když si na ni položím
ruce. Vnímám pod dlaněmi hebkost jejího kožíšku, cítím teplo, které z ní sálá,
uvědomuju si rytmický vlahý proud dechu, jak jí vychází z čenichu, všímám si
jejího typického pachu. A teď mi pověz - je můj obraz o Lišce méně pravdivý
nežli ten, který poskytuje očím?
Našemu dorozumívání určitě napomůže
přesné a konkrétní používání jazyka. Přála bych si mít čarovnou moc a vymazat
ze slovní zásoby nic neříkající a pouze nejistotu až paniku vzbuzující slůvka
či výkřiky typu "pozor" a "opatrně". Vím, že to není snadné
- ale dokázat místo těchto výrazů, které mohou znamenat cokoli od okamžitého
zastavení se na místě až po zběsilý úprk někam stranou (vlevo?! vpravo?!),
rychle a jednoznačně dát jasný pokyn (stůj) nebo přehlednou informaci (před
vámi výkop) by pro mne představovalo velikou pomoc. Lidé se často vyjadřují
nepřesně také proto, že všichni účastníci hovoru mají k dispozici doplňující a
zpřesňující vizuální informace: mimiku, posunky, gesta, viděné okolí. Pro mne z
toho však nic dostupné není, jsem závislá pouze na vyřčeném. A tak odpověď na
dotaz, kde je tady pošta, ve stylu "kousek támhle", mi moc nepomůže.
Kdybych se ale místo toho dověděla, kolik ulic mám ještě přejít a kde pak
zabočit doleva nebo doprava, a celý stručný popis cesty by byl třeba ještě
doplněn přibližným odhadem vzdálenosti, to už by mi užitečné bylo - a moc. Jiná
potíž bývá se slůvky "tady" a "tam", neboť jsou obě vázána
na subjektivní pojetí toho, kdo je vyslovil. Sedím-li například u stolu a ptám
se, kde mám svůj hrnek s čajem, odpověď "tady" mne uvede do rozpaků.
Může totiž znamenat jak jeho umístění kdesi na ploše stolu nejspíše v mé
blízkosti, tak i ochotnou ruku někoho přítomného, jež hrnek právě uchopila a
vzduchem mi ho podává. Asi si umíš představit všechny ty možné kolize a
příležitostné drobné ztráty...
Já o to potkávání velice stojím a
vždy se budu chtít dovídat o vašem vnímání našeho společného světa i o tom, jak
se v něm cítíte - sami za sebe i v mé společnosti. Přála bych si, aby vidící
lidé dokázali být ve svých otázkách tak otevření, jako jsi ty. Aby se nebáli
ptát se na to, co je o mém vnímání a životní zkušenosti zajímá a co si neumí
představit. Aby rozhodnou-li se mi nabídnout svou pomoc, poskytli mi prostor se
na podobě pomoci společně domluvit, aby se necítili znejistění nebo dokonce
zastrašení tím, že se se mnou ocitli v situaci, kdy si neví rady.
Milý vnímavý čtenáři, řekls to za mě
přesně. Moc ti děkuji za tvé pozorné naslouchání a všechny ty otázky. Své drahé
Lišce pak děkuji za trvalou přízeň a věrnou společnost při mnoha skvělých
hrách. Přála bych všem nevidomým lidem takovou Lišku. Všem putujícím přeji
dobré cesty s upřímnými a laskavými průvodci a mnoho skutečných a podnětných
setkání.
Poznámka o vydavateli:
Okamžik
– sdružení pro podporu nejen nevidomých je občanským
sdružením vzniklým v r. 2000, v současnosti je jeho hlavním sociálním programem
osobní asistence pro nevidomé zajišťovaná dobrovolníky, dále průvodcovská
služba, poradenství pro otázky samostatného života nevidomých, vydavatelská
činnost a kulturní akce.
e-mail:
Mgr.
Kontakt:
pavla.f@worldonline.cz
Okamžik
doposud vydal:
1.
katalog k výstavě
2.
P. Francová, J. Jakeš, M. Michálek –
3.
Co vlastně ti nevidomí dělají? (2003, 137 stran, próza a poezie devíti
nevidomých autorů, ilustrace nevidomá P. Francová)
4.
P. Francová – Hmatové kresby (2003, ojedinělý soubor 16 barevných
pohlednicových reprodukcí kreseb nevidomé výtvarnice)
5.
Každý běží svou míli (2004, 105 stran, próza a poezie zdravotně postižených
autorů)
Praha
2004
Obálku
ilustrovala
Vydání
publikace bylo podpořeno grantem Ministerstva zdravotnictví ČR.
Náklad
2000 výtisků.
Grafická
úprava Ivana Štěpánková
Vyrobilo
*
ISBN
80-903247-2-X