Expedice nevidomých cyklistů z Prahy až na severní polární kruh.

Út. 17. 6. 2014

Praha – Kutná hora -  72 km

Těsně po osmnácté hodině jsme odstartovali z Ovocného Trhu směr Kutná Hora. Řízení trojkola se ujal mistr světa v dráhové cyklistice Ladislav Vačkář. Petr Müller na oplátku vezl jeho přítelkyni Janu. Celou cestu nás doprovázelo auto Českého rozhlasu. Na náměstí v Kutné Hoře jsme dojeli ve 23.30. Ubytovali jsme se v nedalekém campu Tranzit.

St. 18. 6. 2014

Kutná Hora – Pastviny - 126 km

Dnešní etapa vedla přes Čáslav do Chrudimi. Zde nás přivítali přátelé pana Vačkáře olympionik Ivan Hofman se starostou Chrudimi panem Petrem Řezníčkem a místním tiskem. Z Chrudimi jsme pokračovali přes Choceň do Ústí nad Orlicí, kde jsme se rozloučili s partou Vačkářů. Přes Letohrad jsme dorazili k přehradě Poustevny do Autokepmu AMK Žamperk, kde jsme nespali poprvé, ale tentokrát nás nechal majitel přespat zadarmo.

Čt. 19. 6. 2014

Pastviny – Opava – 154 km

Zatím nejdelší a nejtěžší etapa. Cesta vedla přes Králíky, Hanušovice, Ostružnou, Rejvíz a Krnov. Přejezd Jeseníků nás docela unavil, ale pozdní příjezd do Opavy způsobil první pád a technická závada. V Krnově jsme přibrali nejmladšího účastníka Petrova vnuka Vilíka. Sice ještě nešlapal, protože ve čtyřech měsících nedosáhl na šlapky, ale mamka šlapala za dva.

Pá. 20. 6. 2014

Opava – Pyskowice 111 km

Na start čtvrté etapy se s námi postavily čtyři tandemy ze školy pro zrakové postižené. Kousek za hranicemi v Ratiboři jsme měli první vážnější pád. Do servisu musel Vašek i trojkolo. Vaška nám opravili v opavské nemocnici a trojkolo šikovní polští servismeni. Do Pyskowic jsme dorazili až o půlnoci unaveni, hladoví a zmrzlí. Byli jsme tak unaveni, že jsme skoro všichni usnuli v sedě pod stříškou na vozíky u Carefouru kde jsem se schovávali před deštěm.

So. 21. 6. 2014

Pyskowice – Radomsko 145 km

Jeli jsme přes Brusiek, Žarki, Julianka. Dohnali jsme drobnou ztrátu z minulého dne. Nálada v týmu je zatím výborná. Vašek si za volantem i s bolavým kolenem již zvykl. Na dlouhých polský pláních, kde se prohání silný vítr, rádi vzpomínáme na ty naše kopce.

Ne. 22. 6. 2014

Radomsko – Nowe Miesto 125 km

Dokud jen pršelo a fičel vítr, tak to ještě šlo. Když jsme se ještě podívali na teploměr, tak jsme zjistili, že je nám i zima. Dvanáct stupňů na horké léto nevypadá. Slíbené koupání v Sulejowskéiem jezeře nikdo nevyužil. Večer jsme se ubytovali v zámeckém parku nedaleko Noweho Miesta.

Po. 23. 6. 2014

Nowe Miesto – Varšava 115 km

Sedmá etapa byla typická popojížděním po opravované silnici směrem k Varšavě. To se posléze změnilo na popojíždění ve Varšavě. Skutku unikátní nocleh jsme našli na lodi Herbatnik, která byla v roce 1957 utopená a před deseti lety vytažena a částečné zrekonstruována. Ještě před spaním jsme stihli noční prohlídku spíše projížďku Varšavy.

Út. 24. 6. 2014

Varšava – Treblinka 122 km

Dřív než jsme vyrazili do Treblinky tak jsme vyřídili nezbytné na ambasádě. Ambasáda zařídila návštěvu doktora. Vaškovo koleno vypadá nakonec mnohem hůř a celý peloton si ho hýčká, aby s námi vydržel až do konce. Poté jsme nalodili kola na repliku převoznického prámu, která nás převezla o pár kilometrů dál na druhý břeh Visly. Bylo to se zajímavým výkladem kapitána o historii Varšavy. Večer jsme se ubytovali těsně před Treblinkou u krásného dřevěného domku místních zemědělců.

St. 25. 6. 2014

Treblinka – Knyszyn 131 km

Po večerním závodě v roztloukání vajíček, který vyhrát Tomáš těsně před Alešem, jsme měli všichni bohatou večery na vápník.

Ráno sice byly jen čtyři stupně, ale když vylezlo sluníčko, tak jsme museli udělat větší opravy kol. Už nám dosloužil první plášť a řetěz.  Všichni Poláci jsou k nám velmi pohostinní, a když mohou, tak nám vyjdou vstříc.

Návštěva památníku bývalého koncentračního tábora v Treblince nám sice zabrala celé dopoledne, ale časový harmonogram jsme nakonec stihli. Dvacet km na Treblinkou se tachometr přehoupl do druhé tisícovky kilometrů. Nocleh jsme tentokrát našli u opuštěného rozestavěného domu.

Čt. 26. 6. 2014

Knyszyn  - Suwalki 139 km

Doposud určitě nejkrásnější cesta, která vedla Biebrzanským národním parkem. Cesta sice bez asfaltu, ale stejně nebylo kam pospíchat. Řeka se kolem nám kroutila, jako by nevěděla, kterým směrem má vlastně téci. Plno ptáků a zvláštních rostlin tomu dodávalo tu pravou atmosféru. Potkávali jsme zde i mnoho cyklistů, pro které tato cesta byla také určité velkým zážitkem. Cesta byla sice nádherná, ale zjistili jsme, že nám kilometry moc nepřibývají, tak jsme do cíle etapy dorazili až v jedenáct hodin. Kemp, do kterého jsme se chtěli nastěhovat, již dávno spal, tak nám k přenocování postačilo podloubí místního muzea.

Pá 27. 6. 2014

Suwalki  - skoro Kaunas 152 km

Po chvilkovém hledání jsme našli hranice do Litvy. Těšili jsme se všichni na prohlídku historického města Kaunas. Po celodenní cestě jsme nechali Kaunas daleko před sebou. Není hold radno vždy věřit tomu, co mapy říkají. Přestože jsme nakonec urazili poměrně dost kilometrů, Kaunas jsme nedobili. Celkem máme již 1392 kilometrů, což je víc než sto km víc oproti plánu. Většinou se snažíme vyhnout frekventovaným silnicím, a proto poznáváme i krásné zapadlé vesničky. Všude je mnoho čápů, krav a dobrých lidí.

So 28. 6. 2014

Kaunas - Kedainiai 93 km

Ráno jsme se těšili na prohlídku Kaunasu, ale odjezd se opozdil, protože nešlo nastartovat auto. To však nebylo nic proti tomu, co jsme zažili o pár hodin později. Po příjezdu do Kaunasu auto vypovědělo službu úplně. Co teď? Servis auto sice odtáhne, ale v sobotu a v neděli se prostě nepracuje, tak to bude opravené až v pondělí ráno. Již dnes jsme měli půl dne ztrátu a další jsme si nemohli dovolit, abychom stihli v Tallinnu trajekt. Naštěstí jsme našli servis, který měl otevřeno i sobotu a auto dal do kupy. A tak se vydali na noční jízdu. Před půlnocí jsme za deště dorazili do Kedainiai.

Ne 29. 6. 2014

Kedainiai – Vecumnieki (20 km od Rigy) 203 km

Od rána jen prší, ale musíme vyrazit. Čeká nás nelehký úkol: dohnat ztrátu z předešlého dne. Měli jsme však štěstí, protože celý den pršelo a nikomu se nechtělo nikde na dešti odpočívat. Tak jsme raději pořád jeli a jeli. V šest hodin na litevsko-lotyšských hranicích jsme měli již sto padesát km a Petr zařval: „tu dvoustovku dáme“. A dali! Někteří sice v jedenáct večer říkali, že by klidně jeli ještě dál, ale to se již neujalo. Nocleh ve stodole nám přes pozdní noční hodinu umožnil osmdesátiletý stařík žijící poblíž na samotě.

Po 30. 6. 2014

Vecumnieki – silnice 70 km za Rigou 105 km

Za deště jsme vyrazili, za deště jsme dorazili. Skoro celý den prší a kilometry už tak rychle neubíhají. Riga nás velmi příjemně překvapila. Je to krásné historické město podobné například Brusselu s mnoho hospůdkami a malebnými zákoutími. Jen turistů zde ještě není tolik, o to je Riga krásnější. Poobědvali jsme u moře, které bylo, jak je jeho zvykem, hrozně studené. Jediný Péťa dokázal vlézt do Baltu a Ivoš si narychlo vypral ponožky. Pak už jen déšť a silnice před námi.

Úterý 1. 7. 2014

Riga – Paidi Maine 108 km

Zítra večer nám jede z Tallinnu trajekt do Helsinek, ale my nemůžeme vyrazit. Hrozně prší a my musíme kus cesty jet po frekventované silnici plné kamiónů. Před námi je 270 km a my vyrážíme až v pět odpoledne. Do půlnoci jsme stihli alespoň stovku a zbytek nám zbývá na středu.

Středa 2. 7. 2014

Paidi Maine – Tallinn 154 km

Již v šest sedíme opět na kolech. Začíná závod s časem. Je sice ještě zima, ale už naštěstí neprší. Po obědě tachometr ukazuje ujetých 2000 km, ale nikomu se ani nechce slavit. Jen rychle do sedel a vyrážíme dál. Největší karambol, který nás potkal, byl jen přetržený řetěz, a proto jsme do Tallinnu přijeli včas. Stihli jsme ještě rychlou prohlídku města a nakoupit zásoby. Jenže před trajektem vznikl problém s koly. Než se nám je podařilo narychlo nacpat do vozíku, trajekt v klidu odjel bez nás. Přebukování lístků na čtvrteční ráno nakonec nebyl takový problém, ale museli jsme přenocovat v přístavu.

Čtvrtek 3. 7. 2014

Helsinky – Espoo

Ráno jsme se přesunuli do dějiště mistrovství světa v goalballe, které se konalo na předměstí Helsinek v Espu. Našim reprezentantům se ve čtvrtek podařilo porazit Ukrajinu a Německo a ze základní skupiny postupují s pěti výhrami, jednou remízou a jednou porážkou z druhého místa.

Pátek 4. 7. 2014

Dopoledne jsme měli v plánu prohlídku Helsinek a návštěvu české ambasády v Helsinkách. Debata s vyslancem Martinem Tomčem byla natolik zajímavá, že se na prohlídku města vůbec nedostalo.

Dnešek je pro naše goalballisty klíčový. Osmifinále rozhodne o úspěchu či neúspěchu na MS. Do cesty se nám postavili naší tradiční rivalové z Litevci. Zápas se pro nás nevyvíjel nejlépe. Litevci poměrně brzy zvýšili svůj náskok až na 5 branek, který se našim již nepodařilo smazat. Touto porážkou pro nás turnaj skončil.

Sobota 5. 7. 2014

Boje o medaile byly sice již bez naší účasti, ale pro nás to byl velký zážitek vidět nejlepší týmy světa bojovat o titul. Zlato mezi ženami vybojovali nakonec Američanky, které porazili ve finále Rusky. Finále mezi muži z Brazílie a Finska vypadalo nakonec jako exhibice Jihoameričanů. Temperamentní mladíci porazili před plnou halou domácí vysoko 9 : 2.

Večer jsme ještě stihli prohlídku města.

Neděle 6. 7. 2014

Espoo - 20 km před Lahti 117 km:

Polovinu výpravy jsme odvezli do přístavu na trajekt. Sbalily jsme stany, přeorganizovaly vozík, zabalili zavazadla a po obědě jsme vyrazili vstříc dalším dálkám. Překvapil nás zvlněný terén, kde jsme často využívali asfaltové cyklostezky. Příroda byla krásná a úplně jiná než dosud. Přenocovali jsme v opuštěné samoobsluze.

Pondělí 7. 7. 2014

Lahti - Judinsalo 138 km

V dopoledních hodinách jsme dorazili do Lahti, kde jsme udělali krátkou prohlídku města, opravu horského převodu a oběd. Potom jsme jeli směrem na Sysmä podél jezer, které po většinu dne lemovali naší cestu, co se nám moc líbilo.

Úterý 8. 7. 2014

Judinsalo - Uurainer 136 km:

Trasa této etapy zatím byla nejnáročnější z celé expedice. Většinou jsme jeli po šotolinových a štěrkových cestách ve velmi zvlněném terénu. Odpolední pauze jsme se koupali v jednom z jezer které jsme potkali. Poté jsme se vydali do městečka Uurain, kde jsme se ubytovali v opuštěné dílně.

Středa 9. 7. 2014

Uurainer - Kangaskylä 142km

Ráno vyjíždíme podél jezer, z nichž největší bylo Kivijärvi a často i po šotolinových cestách stále na sever. Cestou jsme našli několik hřibů. Večer se nám naskytla možnost přespat v campu u menšího jezera.  Bylo zde příjemné prostředí za příznivou cenu.

Čtvrtek 10. 7. 2014

Kangaskylä - Oulainen 168km

Cesta vedla podle jezera Lestijärvi krásnou šotolinovou cestou. V poledne jsme zastavili v malé visce u říčky. Vyšel starší muž který nám přinesl kávu a svačinu. Když zjistil že Václav špatně chodí na nohu se mu podíval a zavolal svou známou doktorku. Ta okamžitě přijela. Nohu prohlídka a Vaška poslala do nejbližší nemocnice v 55 km vzdáleném městě Oulainen. Posádka kola jela po stejné cestě. Dále směrem k Oulu. Večer Václav volal že tam musí zůstat a tak jsme se oklikou vrátili do města Oulainen. Přespali jsme u nemocnice v parku.

Pátek 11. 7. 2014

Haukipudas 151 km

Ráno nám straky naklovali housky, policie nás vyhnala z parku a Vaškovi řekli, že ho nepustí.  Povezou ho na sono vyšetření. Sbalili jsme si spacáky a nejnutnější věci a vydali směrem na Oulu. Vyšetření trombózu neprokázalo a Vaška odpoledne propustili. Večer jsme se sešli ve městě Oulu. Prohlédli jsme si město,vykoupali  v přístavu a na poloostrově jsme našli širé moře na které jsme se jako správní suchozemci těšili. Překvapilo nás, že voda nebyla skoro vůbec slaná. U kostela jsme potkali české studenty, kteří věděli o naší výpravě. Spali jsme v ústí řeky nedaleko města Haukipudas u 40 metrů vysokého komína. Komáři koušou tolik, že jsme poprvé použili moskytiéry.

Sobota 12. 7. 2014

Haukipudas - Kemi 117km

Počasí nám stále přeje, jedeme podle pobřeží a při odpolední pauze trávíme čas koupáním v moři. Také si prohlížíme malebný přístav se starou rybářskou bárkou a dalšími zajímavými loděmi. Večer táboříme na ostrově Ajos kde do noci, která tu prakticky není, vaříme na ohni večeři .

Neděle 13. 7. 2014

Kemi - Rovaniemi 147km

Čeká nás závěrečná etapa. Jedeme podle řeky Kemijoki na které jsme si prohlédli dvě vodní elektrárny. Tomášovi upadla levá šlapka, ale nevzdává to. Závit v klice je strzený, po několika marných pokusech o opravu zjišťujeme, že tato závada je na místě pro nás neopravitelná. Je to těžké pro všechny ale jsme rozhodnuti dojet do cíle. Při obědě usínáme u auta a ze zbytku sil ve 20:30 dojíždíme do Rovaniemi. Ve 21:10 stojíme na polárním kruhu. Následuje velká radost, telefonáty a focení. Španělská výprava nás ochotně fotí na 4 fotoaparáty. Noc trávíme přímo zde na polárním kruhu.

Pondělí 14. 7. 2014 Rovaniemi-Norvajarvi

Den odpočinku začíná posledním telefonátem a hodnocením celé akce. Pak jedeme do Rovaniemi, kde provádíme prohlídku města, parku kde krmíme racky. U luteránského kostela a Artického muzea trávíme celé 3 hodiny. Odpoledne jedeme k nedalekému jezeru Norvajarvi, kde se koupeme, úspěšně rybaříme a nocujeme ve srubové stavbě osmiuhelníkového tvaru s komínem a ohništěm. Zde grilujeme největší rybku kterou jsme chytly.

Úterý 15. 7. 2014 Norvajarvi polární kruh - odjezd

Poslední den našeho finského dobrodružství zahajujeme prohlídkou památníku 2 světové války  na kterých je vypsáno několik tisíc jmen. Pak se přes letiště vracíme do vesničky Santa Clause na polární kruh, kde rozebíráme trojkolo, píšeme a posíláme pohledy, nakupujeme dárky a vaříme, děláme přípravu na cestu. Na večer vyjíždíme, cestou se koupeme v hraniční řece Tornionjoki, kde nás překvapila teplá čistá voda. Následně jsme se rozloučili s polárním kruhem a po sto kilometrech i s Finskem. Na trajekt do Trelleborgu to máme 1700 km a pak už kousek domů.

Den expedice, datum,  start, den na kole,   km / den,   km celkem,   průměr km / den

1    17.6.2014    úterý    Praha          1           72                72                72

2    18.6.2014    středa    Kutná Hora    2        126           198                99

3    19.6.2014    čtvrtek    Pastviny    3           154            352                117

4    20.6.2014    pátek    Opava        4            111            463                116

5    21.6.2014    sobota    Pyskowice    5        145            608                122

6    22.6.2014    neděle    Radomsko    6        125            733                122

7    23.6.2014    pondělí    Nowe Miest    7    115            848                 121

8    24.6.2014    úterý    Varšava        8         122            970                 121

9    25.6.2014    středa    Treblinka    9         131            1101                122

10    26.6.2014    čtvrtek    Knyszyn    10     139            1240                124

11    27.6.2014    pátek    Suwalki        11    152            1392                127

12    28.6.2014    sobota    Kaunas       12     93             1485                124

13    29.6.2014    neděle    Kedainiai    13    203             1688                130

14    30.6.2014    pondělí  Vecumnieki  14   105             1793                128

15    1.7.2014    úterý    Riga               15   108              1901                127

16    2.7.2014    středa    Paidi Maine   16   154              2055                128

17    3.7.2014    čtvrtek                       16      0               2055                128

18    4.7.2014    pátek                        16       0               2055                128

19    5.7.2014    sobota                       16      0               2055                128

20    6.7.2014    neděle    Espoo          17    117             2172                 128

21    7.7.2014    pondělí    Lahti          18    138             2310                 128

22    8.7.2014    úterý    Judisalo         19    136             2446                 129

23    9.7.2014    středa    Uurainer      20    142             2588                 129

24    10.7.2014    čtvrtek  Kangaskylä 21    168             2756                 131

25    11.7.2014    pátek   Haukipudas  22    151            2907                 132

26    12.7.2014    sobota  Haukipudas  23   117            3024                  131

27    13.7.2014    neděle  Kemi - Rovaniemi  24  147    3171                 132